بد زبانی

وجود دشنام و بدزبانی در یک جامعه بیانگر و نشانه ی جهل، کم سوادی و بی فرهنگی آن جامعه است.
معمولا دشنام دادن و بدزبانی از سوی افراد بی تمدن سر می زند که این پدیده ی زشت و مذموم اخلاقی آثار شوم و مخربی در جامعه به همراه دارد و سبب درگیری، ناهنجاری و درگیری در جامعه می شود.

این پدیده ی زشت و غیراخلاقی نه تنها از نظر اسلام مردود و مذموم است بلکه در سایر ادیان هم مورد مذمت قرار گرفته است. به عبارتی دیگر هرکس فطرت سالمی دارد از این پدیده ی زشت دوری می کند.  ادامه مطلب ...

خواندن سوره در دو رکعت آخر نمازهای فرض

سوال: آیا این درسته که میگن در دو رکعت آخر نمازهای فرض تنها خواندن سوره فاتحه کافی است؟

جواب: سنت این است که در دو رکعت اول، فاتحه و سوره ای خوانده شود و در دو رکعت آخر تنها سوره فاتحه خوانده شود.

ابوقتادة رضی الله عنه روایت کرده است: «کان رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم یُصَلی بنا فیَقْرأُ فی الظُّهر والعصر فی الرکعتین الأولیَیْن بفاتحة الکتاب وسُورتین ویسمعنا الآیة أحیاناً ویُطَوِّلُ الرَّکْعةَ الأولى ویقرأُ فی الأخْریَیْن بفاتحة الکتاب». (متفق علیه)

رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم برای ما نماز (جماعت) می خواند و در دو رکعت اول نماز ظهر و عصر سوره ی فاتحه و سوره ی دیگر قرائت می کرد و گاهی بعضی از آیات را به گونه ای می خواند که ما می شنیدیم (ما را می شنواند) و رکعت اول را طولانی می کرد و در دو رکعت آخر (فقط) سوره ی فاتحه را می خواند.

بنابراین در دو رکعت آخر نیازی به خواندن سوره نیست و تنها خواندن فاتحه کافی است.


والله اعلم و بالله التوفیق

صلوات برای شفای بیماران

سوال: صلوات فرستادن برای شفا بیمارجایگاه شرعی دارد؟

جواب: در احادیث دعاهای مختلفی برای شفای بیماران آمده است که به عنوان مثال می توان به این دعاها اشاره کرد:

1- «اللَّهُمَّ رَبَّ النَّاسِ أَذْهِبِ الْبَأْسَ، اشْفِ أَنْتَ الشَّافِی، لا شَافِیَ إِلا أَنْتَ شِفَاءً لا یُغَادِرُ سَقَمًا»: « خدایا! پروردگار مردم! بیماری مرا دور گردان، شفا بده تو شفا دهنده هستی، بجز تو شفا دهنده ای وجود ندارد، شفایی که مرضی باقی نگذارد».

2- «أَسْأَلُ اللهَ الْعَظِیْمَ رَبَّ الْعَرْشِ الْعَظِیْمِ أَنْ یَشْفِیَکَ»: «از خداوند بزرگ، پروردگار عرش بزرگ می خواهم که تو را شفا دهد».

و هنگامی که به عیادت بیماری می روید این جمله را به او بگوید: «لاَ بَأْسَ طَهُوْرٌ إِنْ شَاءَ اللهُ»: «نگران نباش اگر خدا بخواهد این بیماری باعث پاک شدن گناهانت خواهد شد».

اما در احادیث و روایات در مورد این که برای شفای بیماری فقط صلوات فرستاده شود، چیزی نیامده است اما به یک نکته باید توجه داشت و آن این که: یکی از آداب دعا این است؛ دعا با حمد و ثنای خدا و فرستادن درود و سلام بر پیامبر صلى الله علیه وآله وسلم شروع شود و به پایان برسد.

رسول الله صلی الله علیه و سلم در حدیثی می فرماید: «إِذَا صَلَّى أَحَدُکُمْ فَلْیَبْدَأْ بِتَمْجِیْدِ رَبِّهِ جَلَّ وَعَزَّ وَالثَّنَاءِ عَلَیْه ثُمَّ لْیُصَلِّ عَلَى النَّبِیِّ صلى الله علیه وسلم ثُمَّ لْیَدْعُ بَعْدُ بِمَا شَاء»: «هرگاه یکی از شما نماز خواند باید به حمد و ثنای پروردگارش شروع کرده و سپس بر پیامبر صلی الله علیه وسلم درود بفرستد و بعد از آن هر چه خواست دعا کند».

و حضرت عمر رضی الله عنه می فرماید: «إن الدعاءَ موقوفٌ بین السماءِ والأرضِ لا یَصْعَدُ منه شیءٌ حتّى یُصَلِّیَ على نَبِیِّکَ صلى الله علیه وسلم»: «دعا میان آسمان و زمین قرار می گیرد، چیزی از آن به آسمان بالا نمی رود تا زمانی که درود و سلام بر پیامبر صلى الله علیه وآله وسلم بفرستد».

بنابراین برای شفای بیماران دعاهای مذکور و سایر دعاهای مسنون را بخوانید اما توجه داشته باشید دعای خود را با حمد و ثنای خداوند متعال و با درود و صلوات بر پیامبر شروع کنید و به پایان برسانید تا إن شاء الله دعای شما زودتر اجابت شود و درود و صلوات فرستادن در اجابت دعا موثر است.


والله اعلم و بالله التوفیق

نیت در سفر

سوال: استاد من از تربت جام نیت کردم برم تهران اما نیتم زیر ده روز بود و الان از سیزده روز گذشته و معلوم هم نیست که چه زمانی برگردم! شاید دو سه روز دیگه شاید هم چند ماه دیگه... خلاصه مشخص نیست چند روز باید بمانم. حالا نمازها را شکسته بخوانم یا کامل؟
جواب: قبل از پاسخ به سوال شما باید نکته ای را بگویم و آن این که:
در مورد این که شخص کمتر از چند روز یا بیشتر از چند روز مسافر یا مقیم محسوب می شود بین علما و مذاهب اختلاف نظرهایی وجود دارد.
از نظرجمهور علما از جمله شوافع اگر شخصی بیشتر از چهار روز نیت اقامت در جایی را داشه باشد نمازش را کامل بخواند و اگر چهار روز یا کمتر از آن نیت اقامت داشت نمازش را شکسته بخواند.
اما از نظر احناف اگر شخص نیت کمتر از پانزده روز اقامت در جایی را داشت مسافر محسوب شده و نمازش را باید شکسته بخواند اما اگر پانزده روز یا بیشتر، نیت اقامت داشت نماز را باید کامل بخواند.
حال با توجه به این که شما نیت تعداد روزهای مشخصی ندارید، هر چقدر که در آنجا بمانید مسافر محسوب می شوید و نمازهای تان را شکسته بخوانید.
 زیرا ابن عباس روایت کرده است: «أقام النبی صلى الله علیه وسلم تسعة عشر یقصر»: «رسول الله صلی الله علیه و سلم نوزده روز اقامت کرد و نمازهایش را شکسته می خواند». (صحیح بخاری/ ش:1080)
بنابراین چون نیت ماندن شما مشخص نیست و معلوم نیست کار شما چند روز طول بکشد، شما مسافر هستید و نمازتان را شکسته بخوانید اگرچه مدت زیادی در آنجا بمانید.
والله اعلم و بالله التوفیق

تراشیدن موی سر نوزاد

 سوال: اگر موی بچه را چهل روزگی نتراشیم گناه دارد؟
 جواب: سنت این است که موی سر نوزاد در روز هفتم تراشیده شود.
 رسول الله صلی الله علیه و سلم در حدیثی می فرماید: «کُلُّ غُلَامٍ رَهِینَةٌ بِعَقِیقَتِهِ تُذْبَحُ عَنْهُ یَوْمَ السَّابِعِ وَیُحْلَقُ رَأْسُهُ»: «هر نوزادی در گرو عقیقه اش است و برای او گوسفندی در روز هفتم ذبح می گردد و موی سرش تراشیده می شود».
بنابراین تراشیدن موی سر نوزاد واجب نیست و با ترک این کار شخص گناه کار نمی شود.
والله اعلم و بالله التوفیق

آیا چشم زخم حقیقت دارد؟

 سوال: آیا چشم زخم واقعیت دارد؟
جواب: چشم زخم یا چشم زدن حقیقت دارد و در احادیث و روایات بر تاثیر چشم زخم اشاره شده است که توجه شما را به چند حدیث جلب می کنم:
«الْعَیْنُ حَقٌّ، وَلَوْ کَانَ شَیْءٌ سَابَقَ الْقَدَرَ سَبَقَتْهُ الْعَیْنُ، وَإِذَا اسْتُغْسِلْتُمْ فَاغْسِلُوا»: «چشم زخم حق است و اگر چیزی بود که از تقدیر پیشی بگیرد چشم زخم از آن پیشی می گرفت و هرگاه از شما خواسته شد (برای شفای کسی که چشم زخم خورده) غسل کنید (تا آب غسل شما را به منظور شفا و بهبودی بر روی خود بریزد) این کار را انجام دهید».
 «إِذَا رَأى أَحَدُکُمْ مِنْ نَفْسِه أَو مَاله أَوْ أَخِیْه مَا یُحِبّ فَلْیُبَرّک، فَإنَّ العَیْن حَقّ»: «هرگاه یکی از شما در مورد خود یا دارایی برادر دینی اش چیزی را دید ما شاء الله گفته و آن را تبریک گوید زیرا چشم زخم حقیقت دارد».
بنابراین چشم زخم واقعیت دارد و اتفاق می افتد و هرگاه شخص چیزی می بیند که باعث شگفتی و تعجبش می شود "ماشاء الله" و "تبریک" بگوید.
والله اعلم و بالله التوفیق

از شیر گرفتن قبل از دو سال

سوال: یه دختر یک ساله دارم و حالا خدا بهم لطف کرده یه کودک دو سه ماهه توی راه دارم . می خواستم بدونم اگر دخترمو از شیر بگیریم گناه داره یا نه؟
جواب: خداوند متعال در قرآن توصیه کرده است که فرزندان تان را دو سال کامل شیر دهید اما اگر قبل از دو سال بنابر دلایلی خواستید بچه را از شیر بگیرید گناهی ندارد.
 خداوند در قرآن این چنین می فرماید: «وَ الْوالِداتُ یُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَیْنِ کامِلَیْنِ لِمَنْ أَرادَ أَنْ یُتِمَّ الرَّضاعَةَ...َ فَإِنْ أَرادا فِصالًا عَنْ تَراضٍ مِنْهُما وَ تَشاوُرٍ فَلا جُناحَ عَلَیْهِما...» (بقره/233): «مادرانى که مى‌خواهند دوران شیردهى را کامل سازند، دو سال تمام فرزندان شان را شیر دهند و اگر پدر و مادر با توافق و مشورت یکدیگر بخواهند کودک را (زودتر از دو سال) از شیر بگیرند  گناهى بر آنها نیست».
والله اعلم و بالله التوفیق

هر عضو انسان بهره ای از زنا دارد

 سوال: در حدیثی خوندم که به هر عضو انسان بهره ای از زنا داده شده است؟ آیا این درسته و اگر درست هست یعنی چه لطفا توضیح دهید؟
 جواب: در مورد این مطلب احادیثی مشترکی در منابع شیعه و سنی از رسول الله صلی الله علیه و سلم روایت شده است که صحیح هستند که در ادامه به این احادیث اشاره خواهم کرد.
در منابع اهل تشیع این چنین روایت شده است: «عَلی کُلِّ نَفَسٍ مِن بَنی آدَمَ کُتِبَ حَظٌّ مِنَ الزِّنا أدرَکَ ذلکَ لا محالَةَ، فالعَینُ زِناها النَّظَرُ،  و الرِّجلُ زِناها المَشیُ، و الاُذُنُ زِناها الاستِماعُ»:« بر هر عضوی از اعـضای انـسـان بـهـره‌‏ای از زنا نوشته شده که (در صورت گناه) لاجرم به آن می‌رسد ؛ مثلاً زنای چشم نگاه کردن (نامحرم) است و زنای پا، رفتن (به سوی گناه) و زنای گوش، شنیدن (صداهای حرام).». (منتخب میزان الحکمة/ ص: 250) و (کنز العمّال/ ش: 13026)
 در منابع اهل سنت هم (با اندکی اختلاف در الفاظ) این گونه روایت شده است: «کُتِبَ عَلَى ابْنِ آدَمَ نَصِیبُهُ مِنْ الزِّنَا مُدْرِکٌ ذَلِکَ لَا مَحَالَةَ فَالْعَیْنَانِ زِنَاهُمَا النَّظَرُ وَالْأُذُنَانِ زِنَاهُمَا الِاسْتِمَاعُ وَاللِّسَانُ زِنَاهُ الْکَلَامُ وَالْیَدُ زِنَاهَا الْبَطْشُ وَالرِّجْلُ زِنَاهَا الْخُطَا وَالْقَلْبُ یَهْوَى وَیَتَمَنَّى وَیُصَدِّقُ ذَلِکَ الْفَرْجُ وَیُکَذِّبُهُ»: «برای انسان نصیبی از زنا نوشته شده است و هرکس ناگزیر جزئی از آن را درک می کند؛ زنای چشم نگاه (حرام به نامحرم) و زنای دو گوش، گوش دادن (حرام به صدای نامحرم) و زنای زبان، سخن (حرام با نامحرم) و زنای دست، دراز کردن آن (به طرف نامحرم) و زنای پا، رفتن (به سوی عمل حرام) است و قلب (به سوی حرام) آرزو و میل می کند (زنایش چنین است) و تمام این ها را عورت آدمی (با انجام یا عدم انجام عمل) تصدیق می کند یا تکذیب می نماید». (المستدرک على الصحیحین / ش:3752) و (مسند أحمد/ ش: 8526) و  (صحیح مسلم / ش:4802) و (صحیح بخاری / ش: 6612 و6243)
توضیح: انسان باید همواره از چیزهایی که سبب می شود او را به زنا بکشاند دوری کند و مسلما زنا مقدماتی دارد و از این مقدمات باید دوری کرد چنانچه خداوند در قرآن ما را از نزدیک شدن به زنا منع کرده است و فرموده است: «وَلاَ تَقْرَبُواْ الزِّنَى»: «به زنا نزدیک نشوید».
قطعنا هر نگاه کردن یا شنیدن یا قدم برداشتن گناه نیست اما آن چه رسول الله صلی الله علیه و سلم در این احادیث فرموده است عملی است که خود گناه یا مقدمه گناه می شود.
بنابراین نگاه کردن به نامحرم، گرفتن دست نامحرم، سخن گفتن با نامحرم، شنیدن صدای نامحرم و... مقدماتی است که ممکن است انسان را به گناه کبیره یعنی زنا بکشاند. پس برای این که به گناه کبیره آلوده نشویم باید از گناهان صغیره هم دوری کنیم.
والله اعلم و بالله التوفیق