خمیازه کشیدن

سوال: من وقتی نماز یا قرآن می خوانم خمیازه زیاد می کشم. بعضی ها میگن ایمانت ضعیف است. لطفا پاسخ دهید.

جواب: خمیازه کشیدن کار ناپسندی است و این از روی تنبلی و کسالت به وجود میاد و یکی از عواملی که خمیازه را ناپسند قرار می دهد این است که خمیازه از طرف شیطان است و از شیطان جز کار زشت و ناپسند چیز دیگری سر نمی زند و همچنین خمیازه از خوردن زیاد به وجود می آید و کشیدن خمیازه سبب کسالت و تنبلی در عبادت می شود.

به هرحال خمیازه کشیدن همیشه و در هر حال مکروه و ناپسند است ولی کراهیت آن در نماز شدیدتر و بیشتر است، زیرا هدف مهم و اساسی شیطان، پرت کردن حواس نمازگزار است.
رسول الله صلى الله علیه وسلم می فرماید: «التَّثَاؤُبُ فی الصلاة مِنَ الشَّیْطَانِ فَإِذَا تَثَاءَبَ أَحَدُکُمْ فَلْیَکْظِمْ مَا اسْتَطَاعَ»: «خمیازه کشیدن در نماز از طرف شیطان است هرگاه یکی از شما خمیازه اش گرفت تا آنجایی که توان دارد آن را فروبرد و از انجام و وقوع آن جلوگیری کند».
توجه: هنگامی که می خواهید خمیازه بکشد، لازم است تا آنجا که در توان دارید جلوی آن را بگیرید و از وقوع آن جلوگیری کنید و دهان را کنترل کرده و آن را بسته نگه دارید تا خمیازه کشیده نشود.
 چنانچه در احادیث صحیح آمده است زمانی که یکی از شما خمیازه کشید اگر توانایی داشت از وقوع و انجام آن جلوگیری کند و اگر توانایی جلوگیری و کنترل آن را نداشت دستش را بر دهانش گذاشته و آن را با دستش بپوشاند چون که شیطان داخل دهانش می شود و بهتر است که دهانش را با دست چپش بگیرد چون از دست چپ در موارد غیر بهداشتی و مکروه استفاده می شود؛ مانند استنجاء و... .
 اما این که خمیازه کشیدن نشانه ی ضعف ایمان است سخن درستی نیست.
والله اعلم و بالله التوفیق

به مناسبت هفته وحدت

در سال 1895 میلادی در ایالت اوهایو آمریکا فقط دو اتومبیل وجود داشت اما با این وجود این دو اتومبیل با هم تصادف کردند.
حال این ماجرا دقیقا شبیه به وضع برخی از مسلمانان و حرکت های اسلامی معاصر است.
در حالی که مسایل مهم تر و وسیع تری برای انواع کارهای اسلامی و دعوت و خدمت به دین و ملت وجود دارد اما برخی از حرکات و جماعات اسلامی و در مجموع برخی از مسلمانان همواره مسائل و مواضع خلاف افکنی و اماکنی را جستجو می نمایند که تنگ بوده و تصادف و درگیری و کینه و دشمنی را میان مسلمانان ایجاد می کنند.
متاسفانه برخی از داعیان مسلمان تمام دعوت و حرف شان، نشر کینه و تفرقه در میان امت و خود را حق مطلق دانستن و مشغول شدن به تخریب سایر علماء و داعیان و سائر مسلمانان  است.
این در حالی است که رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و سلم توصیه کرده است: «بشروا و لا تنفروا»: «مژده و بشارت دهید و نفرت و بیزاری ایجاد نکنید».
اما برخی برعکس این سخن رسول الله صلی الله علیه  وسلم عمل می کنند و همواره به دنبال ایجاد نفرت و اختلاف بین مردم و مذاهب اسلامی هستند و با این کارشان حال خواسته یا ناخواسته به دشمن خدمت می کنند تا به اسلام!
بنابراین لازم است علما و داعیان مذاهب و تفکرات اسلامی به جای پرداختن به مسایل اختلافی و بزرگ کردن آنها به دفاع از مشترکات و اصول دین بپردازند چنانچه می بینیم ملحدین اصول و مشترکات همه ی مسلمانان یعنی قرآن، الله و پیامبر را هدف گرفته اند و با ایجاد شبهه جوانان مسلمان را فریب داده و آنها را نسبت به خدا و قرآن بدبین و دچار شک و تردید می کنند اما از آن طرف تمام انرژی و وقت داعیان و علمای مسلمان صرف اختلافات جزئی می شود و از این مساله غافل می شوند.
امیدوارم علما و داعیان از این فرصت پیش آمده استفاده کرده و به تقویت اسلام بپردازند و إن شاء الله که همه ی ما با هر مذهب و تفکری و عقیده ای که هستیم بتوانیم در کنار یکدیگر به اسلام و جامعه خدمت کنیم و دشمنان اسلام را با اتحاد و همبستگی و همدلی ناامید کنیم.
هفته وحدت بر وحدت آفرینان مبارکباد.