ریزش قطرات ادرار

سوال: من بعد از رفتن به دستشویی از سر آلتم چند قطره ادرار خارج می شود به همین خاطر برای ادای نماز سعی می کنم از دو زیر شلواری استفاده کنم تا نمازم درست باشد. اما وقتی که به شهر و یا دانشگاه و یا سر کار میرم نمی تونم دیگه از دو زیر شلواری استفاده کنم
حالا با این زیرشلواری نماز خواندن من چه حکمی دارد چون قطعا بیشتر از حالت مجاز (کف دست و یا یک سکه) خواهد بود.
با دانستن اینکه نماز فرض است و توانایی عوض کردن زیرشلواری برام در آن موقعیت نیست آیا با همان زیرشلواری نماز خواندن درست است یانه؟
 جواب: این مشکل شما در کتب فقهی با عنوان سلسلة البول عنوان شده است.
سلسلة البول یعنی «ریزش قطرات ادرار» که یک نوع بیماری است و باید به دکتر مراجعه کنید تا این مشکل و بیماری شما مداوا شود اما اگر با مراجعه به دکتر بیماری شما درمان نشد باید برای هر نماز وضو بگیرید.
به این شکل که پس از داخل شدن وقت نماز، ابتدا دستشویی رفته و وضو بگیرد و آنچه از ادرار که به بدن تان رسیده است را بشوید. برای هر نماز لباس پاکی بپوشید و اگر این کار میسر نبود با همان لباس نماز بخوانید و با گذاشتن محافظی بر آلت تناسلی از پخش شدن ادرار و رسیدن آن به لباس یا بدن تان جلوگیری کنید و نماز را بخوانید.
خداوند در قرآن می فرماید: «وَمَا جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ» (الحج: 78): « خداوند در دین کارهای دشوار و سنگین را بر دوش شما نگذاشته است».
و در جای دیگر می فرماید: «یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ» (البقرة: 185): «خداوند آسایش شما را می خواهد و خواهان زحمت شما نیست».
والله اعلم و بالله التوفیق

حکم نگهداری سگ در خانه

سوال: نگهداری سگ های کوچولو و تزیینی در خانه چه حکمی دارد؟
جواب: نگهداری سگ تنها در دو صورت جایز است:
1- برای شکار
2- برای استفاده در گله
اما نگهداری سگ در خانه به غیر از ان موارد ﺟﺎﺋﺰ ﻧﯿﺴت و در خانه ای که سگ نگهداری می شود ملائکه وارد آن خانه نمی شوند.
 رسول الله صلی الله علیه و سلم در حدیثی می فرماید: ‏«ﻻ ﺗَﺪْﺧُﻞُ ﺍﻟﻤَﻼﺋِﮑَﺔُ ﺑَﯿْﺘﺎً ﻓِﯿﻪٍ ﮐَﻠْﺐٌ ﻭَﻻ ﺻُﻮﺭَﺓٌ»: «فرشتگان وارد خانه ای که در آن سگ و تصاویر باشد، نمی شوند».
و در حدیث دیگری می فرماید: «مَنْ اقْتَنَى کَلْبًا إِلا کَلْبَ صَیْدٍ أَوْ مَاشِیَةٍ فإنَّهُ ینقَصَ مِنْ أَجْرِهِ کُلَّ یَوْمٍ قِیرَاطَانِ»: «کسى که سگى را نگهدارى کند که براى حفظ حیوان و شکار نباشد، هر روز به اندازه دو قیراط از اعمال نیک او کم مى گردد».
توضیح: قیراط یکی از واحدهای وزن است اما در مسایل عبادی رسول الله صلی الله علیه و سلم حداقل مقدار هر قیراط را به اندازه ی کوه احد تعیین کرده است.
بنابراین نگهداری سگ در خانه جهت تزئین یا سرگرمی جایز نیست و باید از این کار پرهیز کرد.

والله اعلم و بالله التوفیق

دادن زکات به پدر

سوال: آیا  زکات مال پسر برای پدر قبول می شود یعنی پسر می تواند زکات مال را به پدر بدهد؟
جواب: دادن زکات به پدر و مادر جایز نیست اگرچه محتاج و فقیر باشند.
زیرا در صورت فقیر و محتاج بودن پدر و مادر بر فرزند واجب است که نفقه آنها را بدهد و اگر زکات را به آنها بدهد گویا به سود خودش عمل کرده است.
 بنابر این بر پسر واجب است در صورت فقیر بودن پدر و مادرش به آنها نفقه بدهد و دادن زکات مالش به آنها جایز نیست.
والله اعلم و بالله التوفیق

خضر نبی بود یا ولی؟

سوال: آیا خضر نبی بوده؟

جواب: بله خضر نبی بوده و این مساله از دو مفسر بزرگ اسلام یعنی ابن عباس و مقاتل ثابت شده است و بسیاری از مفسرین و محدثین از جمله ابن کثیر، نسفی، بغوی، ابن جوزی، ابن حجر و... همچنین جمهور اهل علم معتقدند که خضر نبی بوده است.

 علامه قرطبی می گوید: «جمهور علما معتقدند که خضر نبی بوده است و آیه ی قرآن به این مساله دلالت می کند زیرا نبی از غیر نبی چیزی را یاد نمی گیرد و کسی از باطن انسان ها خبر ندارد مگر انبیا؛ که الله متعال آنها را به وسیله ی وحی آگاه می کند». (الجامع لأحکام القرآن /11/16)
بنابراین با توجه به دلایل معتبر و قول صحیح می توان گفت خضر نبی بوده است.
والله اعلم و بالله التوفیق

حکم زدن موی دست و پا

 سوال: دورکردن موی دست و پا برای زنان چه حکمی دارد؟
 جواب: زدن موی دست و پا اشکالی ندارد.
 چون نص و دلیلی که از زدن آنها نهی و منع کرده باشد در قرآن، احادیث و روایات وارد نشده است.
والله اعلم و بالله التوفیق