آفرینش کائنات به خاطر رسول الله صلی الله علیه و سلم!

یکی از سخنانی که بین مردم، عوام و حتی بین برخی از خواص مشهور است این است که خداوند کائنات، هستی و آدم را به خاطر رسول الله صلی الله علیه خلق کرده است! که در این نوشتار قصد دارم به بررسی این سخن و موضوع بپردازم.
این مطلب را حاکم و بیهقی روایت کرده اند که متن و سند آن به این شرح است:
حَدَّثَنَا أَبُو سَعِیدٍ عَمْرُو بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَنْصُورٍ الْعَدْلُ، ثنا أَبُو الْحَسَنِ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ بْنِ إِبْرَاهِیمَ الْحَنْظَلِیُّ، ثنا أَبُو الْحَارِثِ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُسْلِمٍ الْفِهْرِیُّ، ثنا إِسْمَاعِیلُ بْنُ مَسْلَمَةَ، أَنْبَأَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ زَیْدِ بْنِ أَسْلَمَ، عَنْ أَبِیهِ، عَنْ جَدِّهِ، عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: لَمَّا اقْتَرَفَ آدَمُ الْخَطِیئَةَ قَالَ: یَا رَبِّ أَسْأَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ لَمَا غَفَرْتَ لِی، فَقَالَ اللَّهُ: یَا آدَمُ، وَکَیْفَ عَرَفْتَ مُحَمَّدًا وَلَمْ أَخْلُقْهُ؟ قَالَ: یَا رَبِّ، لِأَنَّکَ لَمَّا خَلَقْتَنِی بِیَدِکَ وَنَفَخْتَ فِیَّ مِنْ رُوحِکَ رَفَعْتُ رَأْسِی فَرَأَیْتُ عَلَىَ قَوَائِمِ الْعَرْشِ مَکْتُوبًا لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ فَعَلِمْتُ أَنَّکَ لَمْ تُضِفْ إِلَى اسْمِکَ إِلَّا أَحَبَّ الْخَلْقِ إِلَیْکَ، فَقَالَ اللَّهُ: صَدَقْتَ یَا آدَمُ، إِنَّهُ لَأُحِبُّ الْخَلْقِ إِلَیَّ ادْعُنِی بِحَقِّهِ فَقَدْ غَفَرْتُ لَکَ وَلَوْلَا مُحَمَّدٌ مَا خَلَقْتُکَ». (المستدرک على الصحیحین / ش: 4228) و (دلائل النبوة / ج 5/ ص 489)
ترجمه: «زمانی که آدم گناه کرد گفت: یا رب به حق محمد از تو می خواهم که مرا ببخشی. خداوند گفت: ای آدم! محمد را از کجا می شناسی در حالی که من او را خلق نکرده ام؟ گفت: یا رب هنگامی که با دست خودت مرا خلق کردی و در من از روح خودت دمیدی سرم را بلند کردم دیدم بر چهار طرف عرش نوشته شده: لا إله إلا الله محمد رسول الله! دانستم که هیچ چیزی به اسم تو اضافه نمی شود مگر اینکه محبوب ترین خلق نزد تو باشد. خداوند گفت: تو را بخشیدم و اگر محمد نبود تو را خلق نمی کردم». 
ادامه مطلب ...

حکم روغنی که در آن موش افتاده است

سوال: اگر موشی داخل روغن خوراکی افتاد چه حکمی دارد؟

پاسخ: مشابه همین سوال از رسول الله صلی الله علیه و سلم شد و ایشان در جواب فرمودند:

«إِنْ کَانَ جَامِدًا فَخُذُوهَا وَمَا حَوْلَهَا ثُمَّ کُلُوا مَا بَقِیَ وَإِنْ کَانَ مَائِعًا فَلَا تَأْکُلُوهُ»: «اگر روغن جامد باشد موش را گرفته و اطرف آن را بیرون بریزید و آنچه از روغن باقی مانده است را بخورید اما اگر روغن مایع باشد آن را نخورید».

بنابراین در صورتی که روغن جامد باشد، موش و روغن های اطراف آن را بردارید و روغن باقی مانده پاک است؛ می توانید از آن استفاده کنید اما در صورتی که روغن مایع باشد تمام روغن نجس شده و قابل استفاده نمی باشد.


والله اعلم و بالله التوفیق

تراویح و گرفتن روزه

سوال: اگر کسی تراویح نخواند روزه اش درست است؟

پاسخ: نماز تراویح سنت موکده است و هرکس بخواند اجر و پاداش زیادی دارد چنانچه در حدیث آمده است:

«مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِیمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ»: «هر کس ماه مبارک رمضان را از روی ایمان و برای رسیدن به اجر و پاداش نماز بخواند، تمام گناهان گذشته اش مورد بخشش قرار خواهند گرفت».

که در این حدیث منظور از "قیام" همان نمازشب یا تراویح است.

بنابراین هرکس آن را ترک کند از ثواب بزرگی محروم شده است اما با این حال گناه کار نیست.

اما خواندن تروایح ربطی به صحیح بودن یا نبودن روزه ندارد و کسی که تراویح نمی خواند روزه اش صحیح است.


والله اعلم و بالله التوفیق

حکم گرفتن روزه برای زن حامله و شیرده

سوال: زن حامله یا شیرده که روزه نمی گیرد از نظر مذهب حنفی می شود بجای روزه گرفتن پول بدهیم؟

پاسخ: اگر زن حامله یا شیرده با گرفتن روزه سبب رساندن آسیب و ضرر به جنین یا بچه شیرخوار می شود، اجازه دارد که روزه نگیرد.

رسول الله صلی الله علیه و سلم در حدیثی می فرماید: «إن الله وضع عن المسافر شطر الصلاة والصوم وعن الحبلى والمرضع الصوم». یعنی به مسافر، زن حامله و شیرده اجازه داده شده که روزه نگیرند.

اما در مورد چگونه قضایی گرفتن زن حامله و شیرده بین علما اختلاف نظر وجود دارد:

یک گروه از علما می گویند: قضایی بگیرد و فدیه هم بدهد.

گروهی دیگر می گویند: قضایی لازم نیست، فقط فدیه بدهد اما اگر خواست می تواند قضایی هم بگیرد.

گروهی دیگر می گویند: فقط قضایی بگیرد.

امام ابوحنیفه رحمه الله می گوید: زن حامله یا شیرده در صورتی که توانایی گرفتن روزه را دارد باید پس از دوران بارداری یا شیردهی قضایی بگیرد.

بنابراین طبق نظر امام ابوحنیفه و مذهب احناف زن حامله و شیرده باید قضایی بگیرد و دادن فدیه یا پول به جای روزه جایز نیست.


والله اعلم و بالله التوفیق

آیا ابلیس فرشته بود؟

شبهه: قرآن در یک جایی می گوید: هیچ فرشته ی متکبری نیست و همه الله را اطاعت می کنند (نحل/49) و در جایی دیگر می گوید: به فرشتگان گفتیم آدم را سجده کنید و همه ی آنها به آدم سجده کردند جز ابلیس، ابلیس نافرمانی کرد و او بسیار متکبر است.(بقره/34)... چطور می شود در یک جا گفته هیچ فرشته ای متکبر نیست اما در جای دیگر می گوید ابلیس متکبر است! حال فرشته ی متکبر داریم یا نداریم؟
پاسخ: زمانی که خداوند آدم علیه السلام را آفرید و بر جسم او روح دمید به ملائکه دستور داد برای او سجده کنند و (همان طور که قرآن می فرماید هیچ فرشته ای متکبر نیست) همه ی فرشتگان سجده کردند اما از آنجایی که ابلیس از جنس ملائک نبود و در حقیقت جن بود تکبر کرد و بر آدم سجده نکرد.
چنانچه قرآن می فرماید ابلیس از جنیان است.
«وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ کَانَ مِنَ الْجِنِّ...» (کهف/50): «آن گاه که ما به فرشتگان گفتیم: برای آدم سجده کنید آنها همگی سجده کردند جز ابلیس که از جنّیان بود».
برهمین اساس چون ابلیس از جنس ملائک نبود به آدم سجده نکرد و از دستور پروردگار سرپیچی و تکبر کرد.
اما از آنجایی که ابلیس مانند ملائک خود را وقف عبادت و پرهیزگاری کرده بود و خود را شبیه به ملائک کرده بود، خداوند او را در آیه همراه و در ردیف ملائک و مورد خطاب قرار داد.

بنابراین قرآن دچار تناقض گویی نشده است بلکه این ذهن اسلام ستیزان و قرآن ستیزان است که دچار توهم و تناقض شده است که چنین شبهاتی را مطرح می کنند.