فتوا دادن بدون آگاهی

فتوا دادن و اجتهاد دارای شرایطی است و هر کسی حق ندارد  فتوا دهد و در مسایل دینی اظهار نظر کند مگر این که شایستگی، صلاحیت و اهلیت این کار را پیدا کند و توانایی شناخت دلایل را داشته باشد.
اما متاسفانه در عصر حاضر برخی بدون آگاهی لازم و تخصص، صرفا با خواندن چند کتاب و مقاله خود را در مسایل دینی صاحب نظر می دانند و اقدام به فتوا دادن می کنند.
در حالی که فتوا دادن بدون کسب معلومات و اگاهی لازم و داشتن صلاحیت و اهلیت آن، گناهی بزرگ و کاری خطرناک است. 
ادامه مطلب ...

محبت به حضرت علی نشانه ی ایمان است

سوال: آیا حدیث «لایحبنی الا مومن و لایغضبنی الا منافق» صحیح است و در مورد چه کسی است؟
جواب: این روایت صحیح است و در مورد حضرت علی رضی الله عنه می باشد.
 این حدیث را امام مسلم و امام نسایی روایت کرده اند که به این شرح است:
زر بن حبیش می گوید که علی رضی الله عنه گفت: «وَالَّذِی فَلَقَ الْحَبَّةَ وَبَرَأَ النَّسَمَةَ، إِنَّهُ لَعَهْدُ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِلَیَّ: أَنْ لَا یُحِبَّنِی إِلَّا مُؤْمِنٌ وَلَا یُبْغِضَنِی إِلَّا مُنَافِقٌ»: «قسم به آن کسی که دانه ها را شکافت و روح را آفرید، رسول الله صلی الله علیه و سلم در مورد من فرمود: مرا دوست ندارد جز مؤمن و کینه ام در دل ندارد جز منافق». (صحیح مسلم/ ش:131 و سنن نسائی/ ش:8097)
 این حدیث بر فضیلت حضرت علی رضی الله عنه اشاره دارد که دوست داشتن ایشان نشانه ی ایمان است و بغض و کینه داشتن نسبت به ایشان نشانه ی منافق بودن است و در مورد این مساله احادیث زیادی روایت شده است.
والله اعلم و بالله التوفیق

منکرین حدیث

سنت یا حدیث بعد از قرآن دومین اصل و منبع در شریعت اسلام به شمار می رود و همه ی مسلمانان به این مساله معتقدند. اما عده ای از مسلمانان که از افکار غرب تحت تاثیر قرار گرفتند این نظریه را مطرح کردند که حدیث به عنوان یک اصل مستقل مورد پذیرش نیست و حجیت حدیث را منکر شدند به همین جهت عمل به حدیث را ضروری نمی دانند و فقط به قرآن اکتفا می کنند. البته تاریخ ظهور چنین افکاری به عهد تابعین بر می گردد که خلاصه ی آن به این شرح است:  ادامه مطلب ...

آیا خداوند می تواند چیزی را خلق کند...؟

سوال: بنده جوانی مسلمان هستم و براساس تعالیم اسلامی تربیت شده ام و هم اکنون در ایالات متحده درس می خوانم و همان طور که می دانید در اینجا شیاطین انسی و جنی زیاد است. روزی یکی از ملحدین از من سوال کرد که الله بر هرچیزی قادر و توانا است و تو به این مساله ایمان داری حال سوال من این است که آیا الله توانایی دارد سنگ بزرگی را خلق کند و توانایی حرکت دادن آن را نداشته باشد؟
جواب: قبل از پاسخ به این سوال باید بگویم: عادت و روش سلف صالح این بود که از نشست و برخواست با افراد اهل هواء و شبهه افکن دوری می کردند زیرا هم نشینی با چنین افرادی سبب مریض شدن قلب و ایجاد شک و شبهه در ایمان می شود. به خصوص کسانی که اهل علم نیستند و با فن مناظره و آداب آن آشنایی ندارند نباید با چنین افرادی رفت و آمد کنند و با آنها هم نشین شوند. لذا توصیه ی ما به شما این است که تا حد امکان از هم نشینی با چنین افرادی دوری کنید.
اما در جواب سوال ملحدی که گفته بود: آیا الله توانایی دارد سنگ بزرگی را خلق کند... باید گفت: این سخن باطل است زیرا الله بر هر چیزی قادر است و کسی که بر هر چیزی قادر و توانا است چگونه می تواند سنگی را خلق کند و بعد توانایی جابه جایی آن را نداشته باشد؟
مقایسه کردن افعال مخلوقات به خالق اشتباه است. این مانند ذره ای است در فضا که الله متعال آن را هرطور که بخواهد جابه جا می کند و هر زمان که بخواهد آن را نابود می کند. آیا تصور انسان به سنگی بزرگ تر از آسمان و زمین و افلاک می رسد؟ که الله متعال روز قیامت آسمان و زمین را نابود می کند.
بنابراین این سوال از ریشه اشتباه هست و الله متعال قادر است این سنگ بزرگ را خلق کند و آن را نابود کند این در حالی است که  نابود کردن آن دشوار تر از جابه جایی آن است پس وقتی الله متعال قادر است آن سنگ بزرگ را نابود کند پس به جابه جایی کردن آن هم قادر است.
به این ترتیب هیچ چیزی مثل و مانند الله نیست و از آنچه که انجام می دهد سوال کرده نمی شود و کاری را بدون از حکمت انجام نمی دهد.


والله اعلم و بالله التوفیق

تیمم به جای غسل

سوال: من دانشجو هستم و هر هفته تهران میرم. اگر مثلا توی راه ناپاک بشم چطور باید غسل کنم؟ چون نه تهران خونه دارم که برم حمام و همچنین از صبح که برسم تا شب کلاس دارم و شبش باز دوباره باید برگردم اصلا وقت نمیشه و همچنین گفتم جایی هم نیست. اگه تیمم کنم بجای غسل با آب و نمازها را بخونم درسته؟ تا موقعی که به خانه برگردم.
جواب: تیمم در دو صورت جایز است:
1- در وقت نبود آب
2- در صورت وجود خطر و بروز بیماری یا زیاد شدن آن بر اثر استفاده از آب
توضیح: تیمم زمانی جایز و قائم مقام غسل و وضو قرار می گیرد که آب نباشد اما با وجود آب تیمم صحیح نیست مگر این که با استفاده از آب به بیمار شدن یقین داشته باشد یا پزشک و طبیب متخصص چنین نظری بدهد که در این صورت با وجود آب می تواند تیمم کند.
اما مواردی را که در سوال مطرح کردید عذر شرعی محسوب نمی شوند چون آب وجود دارد و با وجود امکاناتی چون حمام های عمومی و استخر می توانید غسل کنید.


والله اعلم و بالله التوفیق


ازدواج بدون رضایت والدین

سوال: بنده می خواهم با پسر مورد علاقه ام ازدواج کنم اما پدرم و خانواده ام با این ازدواج موافق نیستند. حال سوالم این است که اگر بدون اجازه آنها ازدواج کنم اشکالی دارد؟
جواب: این سوال شما را از دو دیدگاه شریعت و مشاوران خانواده پاسخ می دهم: 
ادامه مطلب ...

نزدیکی از پشت

سوال: نزدیکی با همسر از مقعد (پشت) چه حکمی دارد؟

جواب: نزدیکی با همسر از پشت حرام است. به دو دلیل:  ادامه مطلب ...

سوالاتی پیرامون جنین

سوال: برای جنین سقط شده نمازه جنازه وجود دارد؟

جواب: برای جنین سقط شده نماز جنازه خوانده می شود. رسول الله در حدیثی فرموده اند:«السِّقْطُ یُصَلَّى عَلَیْهِ وَیُدْعَى لِوَالِدَیْهِ بِالْمَغْفِرَةِ وَالرَّحْمَةِ»: «بر جنین سقط شده نماز جنازه خوانده شود و برای پدر و مادرش دعای رحمت و مغفرت بکنند». (سنن أبی داود/ ش: 3180، السنن الکبرى للبیهقی/ ش: 6866، مسند أحمد/ ش:18174 و...)


سوال: برای جنین چند ماه نماز جنازه خوانده می شود؟
جواب: زمانی برجنین سقط شده نماز جنازه خوانده می شود که روح در آن دمیده شده باشد و روح بعد از چهار ماه تمام در آن دمیده می شود. ولی اگر جنین قبل از چهار ماهگی سقط شود بر او نماز جنازه خوانده نمی شود زیرا میت محسوب نمی گردد.

سوال: جنین چند ماهگی زنده می شود؟
جواب: جنین بعد از لقاح نطفه دارای حیات نباتی گیاهی است که فقط تغذیه و رشد دارد اما جنین بعد از چهار ماه که بر او روح دمیده می شود، زنده می شود. رسول الله  صلى الله علیه وسلم در حدیثی مراحل رشد جنین و زمان دمیده شدن روح را این چنین بیان کرده است: «إِنَّ أَحَدَکُمْ یُجْمَعُ خَلْقُهُ فِی بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِینَ یَوْمًا ثُمَّ یَکُونُ فِی ذَلِکَ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِکَ ثُمَّ یَکُونُ فِی ذَلِکَ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِکَ ثُمَّ یُرْسَلُ الْمَلَکُ فَیَنْفُخُ فِیهِ الرُّوحَ»: (آفرینش شما چنین است که نطفه بعد از چهل روز شکل خون منجمد به خود می گیرد بعد از چهل روز دیگر به صورت تکه گوشتی در می آید و پس از گذشت صد و بیست روز فرشته ای از جانب خداوند فرستاده می شود تا در آن روح بدمد). (صحیح مسلم/ ش:6893)

سوال: با جنین سقط شده باید چه کار کرد؟
جواب: جنین اگر قبل از چهار ماهگی سقط شده است دراین صورت غسل و نماز ندارد و آن را در پارچه ای پیچیده و دفن شود. اما اگر سقط جنین بعد از چهارماهگی باشد در این صورت او را غسل داده و برای جنین نماز بخوانند و در قبرستان دفن شود.

والله اعلم و بالله التوفیق