آیا خضر زنده است؟

سوال: آیا خضر زنده است؟
جواب: بنابر قول صحیح و براساس دلایل معتبر، خضر زنده نیست.
چون اگر بگوییم خضر زنده است این سوال مطرح می شود که اگر او زنده است پس چرا با رسول الله صلی الله علیه و سلم بیعت نکرده و از ایشان پیروی نکرده است؟
زیرا رسول الله صلی الله علیه و سلم در حدیثی می فرماید: «والذی نفسی بیده لو کان موسى حیاً ما وسعه إلا أن یتبعنی»: «قسم به کسی که جانم در دست اوست! اگر موسی زنده می بود، برای او جز پیروی از من درست نمی بود». (مصنف ابن أبی شیبة/ ش:26421 و...)
همچنین خداوند متعال در قرآن می فرماید: «وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِّن قَبْلِکَ الْخُلْدَ» (انبیاء/34): «ما برای هیچ انسانی پیش از تو زندگی جاویدان قرار ندادیم».
در این آیه خداوند اشاره به این دارد که رسول الله صلی الله علیه و سلم هم روزی از دنیا می رود و قبل از ایشان کسی نبوده که جاودان و زنده مانده باشد بلکه هر کسی به دنیا آمده در نهایت از دنیا رفته و مرده است و خضر علیه السلام هم از این قاعده مستثنا نیست.
همچنین رسول الله صلی الله علیه و سلم در اواخر عمر مبارک شان خبر از مردن افراد از زمان خودش تا صد سال بعد داده است و فرموده است: «أَرَأَیْتَکُمْ لَیْلَتَکُمْ هَذِهِ فَإِنَّ رَأْسَ مِائَةِ سَنَةٍ مِنْهَا لا یَبْقَى مِمَّنْ هُوَ عَلَى ظَهْرِ الأَرْضِ أَحَدٌ» (صحیح بخاری/ ش:116): «امشب را بخاطر بسپارید! زیرا پس از گذشت صد سال از این تاریخ، احدی از کسانی که روی زمین قرار دارند باقی نخواهد ماند».
بنابراین با توجه به دلایل معتبر از قرآن و حدیث خضر زنده نیست و از دنیا رفته است و نظر بیشتر علما و دانشمندان جهان اسلام هم همین است.


والله اعلم و بالله التوفیق

حجاب و چادر

سوال: من با یکی از اقوام در مورد حجاب داشتم صحبت می کردم... الان استاد نوع پوشش اسلامی چطوریه؟ بستگی به عرف و فرهنگ اون جامعه دارد؟ مثلا الان چادر لازمه حجاب است یا نه ؟ یعنی اگر یه خانمی مانتوی بلندی پوشید این الان حجاب داره یانه؟ بعضی ها حجاب را در چادر نمی بینند؟
جواب: دین از پوشش خاصی سخن نگفته است، چون ممکن است حجاب به تناسب جوامع و عصرها متفاوت باشد؛ ولی آن‌چه روشن است این است که پوشاندن بدن از نامحرم لازم است. بنابراین بر زن واجب است تمام بدن خود را از نامحرم بپوشاند.
حجاب به این معنا نیست که حتما چادر باشد اگرچه که چادر پوشش زن را کامل می کند اما آنچه که مهم هست این است که زن زینت خود را با پوشیدن لباسی مناسب که اندامش دیده نشود بپوشاند.
نوع پوششی که قرآن بیان می کند آن لباسی است که ویژگی‌های مورد نظر شریعت را داشته باشد.
چنانچه خداوند در قرآن می فرماید: «وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ» (نور/31): /«زنان باید با مقنعه، گردن و سینه‌ خویش را بپوشانند».
پس باتوجه به وجوب حجاب در قرآن می‌توان گفت که دین مصداق خاصی برای حجاب تعیین نکرده و اگر شخصی ویژگی‌های مورد نظر خداوند در پوشش را رعایت کند می‌توان او را با حجاب نامید. اما تاکید بر چادر به معنی انحصار حجاب در آن نیست بلکه به خاطر کامل بودن پوشش با چادر است.
مثل این‌که بگوییم برای قبولی در امتحان نمره 12 کافی است ولی عالی‌ترین نمره 20 است. حال اگر کسی حداقل پوشش مد نظر دین را فراهم نمود، کافی است حتی اگر چادر نپوشد.
البته ناگفته نماند از جمله شرایط پوشش، مهیج نبودن آن است. پوشیدن هرگونه لباسی که عرفاً تحریک آمیز است و جلب توجه نامحرم می‌کند حرام است چه برای زن و چه برای مرد.
مهیج بودن لباس می‌تواند به خاطر رنگ، مدل آن یا جنس لباس و یا هر چیز دیگری باشد، برهمین اساس گاهی ممکن است روسرى، مانتو و مقنعه یا کفش خانمی بگونه‌ای باشد که جلب نظر نامحرم کند و تحریک کننده باشد که در این صورت پوشیدن آن جایز نیست.
پس با توجه به این توضیح برخی پوشش‌ها مانند مانتوی تنگ، ساپورت و... هر چند بدن را می پوشاند ولی چون بدن‌نما و تحریک کننده هستند، حجاب نامیده نمی‌شوند.
بنابراین حجاب، زمانی مورد تایید اسلام است که تمام بدن زن و برجستگی‌های آن را بپوشاند و به هیچ وجه جلب توجه نکند. یک مانتوی بلند و گشاد به طوری که برجستگی‌های بدن زن را بپوشاند و یک ‌دست نشان دهد، حجاب نامیده می‌شود و مورد قبول است اما حجاب عالی و برتر این است که علاوه بر پوشاندن برجستگی های بدن، چیزی مانند چادر تمام بدن زن را یک ‌دست ‌کند و به هیچ وجه جایی برای سوء استفاده چشم‌چرانان نگذارد.
والله اعلم و بالله التوفیق

خود ارضایی

سوال: خودارضایی چه حکمی دارد؟ و دلایل تحریم خودارضایی را از قران و سنت ذکرکنید.
جواب: از آنجایی که در مورد حرام بودن استمناء یا همان خود ارضایی نص صریحی وجود ندارد به همین جهت علما در مورد آن اختلاف نظر دارند و در این مساله به سه گروه تقسیم می شوند:
گروه اول: گروهی از علما و فقها به خاطر نبودن نص صریحی در مورد حرام بودن خودارضایی، گفته اند: «استمناء مکروه است».
گروه دوم: برخی از علما می گویند: استمناء جایز نیست اما اگر شخصی در شرایطی قرار گرفت که به زنا مبتلا می شد در این صورت استمناء بهتر است.
توضیح: این به این معنا نیست که خودارضایی گناهی ندارد بلکه این عمل از گناهان صغیره محسوب می شود لذا از این که به گناه کبیره (زنا) مبتلا شود استمناء که گناه صغیره هست، بهتر است. به عبارتی می توان گفت: «استمناء از زنا بهتر است».
گروه سوم: جمهور علما می گویند: «استمناء یا خود ارضایی حرام است».
اگرچه در مورد حرام بودن خود ارضایی نص صریحی وجود ندارد اما این گروه از علما دلایلی را برای تحریم استمناء و خود ارضایی بیان کردند که بیانگر تحریم این عمل است.
دلیل حرام بودن خود ارضایی:
الله متعال در مورد صفات مؤمنین می فرماید: «والذین هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِکَ فَأُولَئِکَ هُمُ الْعَادُونَ»:«(رستگارند) عورت خود را حفظ می کنند مگر از همسران یا کنیزان خود که در این صورت آنها را ملامتی نیست پس اشخاصی که غیر از این (دو راه) را دنبال کنند، متجاوز هستند».(مؤمنون/: 5 – 7)
در این آیه الله متعال دو راه را برای تخلیه شهوت بیان می کند:
* از طریق ازدواج و عمل زناشویی.
*از طریق گرفتن کنیز.
اما اگر کسی غیر از این دو راه شهوتش را تخلیه کند متجاوز قرار می گیرد.
بنابراین استمناء یا خود ارضایی خارج از این دو راهی است که الله متعال معرفی کرده است و کسی که خود ارضایی می کند در حقیقت به تعبیر قرآن متجاوز است به همین جهت علما از این آیه حکم حرام بودن استمناء و خود ارضایی را گرفته اند.


والله اعلم و بالله التوفیق

حکم کوتاه کردن مو برای زنان

سوال: کوتاه کردن مو زن تا چه حدی درست است؟ آیا مانند یک مدل زدن جایز است؟

پاسخ قست اول: کوتاه کردن در حدی نباشد که شبیه مردان شود.

زیرا عبدالله بن عباس رضی الله عنهما می گوید: «لعن رسول الله صلى الله علیه وسلم المتشبهن من الرجال بالنساء والمتشبهات من النساء بالرجال»: «پیامبر صلى الله علیه وسلم زنانى که خود را به مردان شبیه می کنند و مردانى که خود را به زنان شبیه می کنند لعنت کرده است».

پاسخ قسمت دوم: مدل مو مانند زنان فاسق، کافر و شخصیت هاى ناشایست نباشد.

زیرا رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید: «مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ»:«کسی که خود را شبیه به قومی کند پس او هم از آنهاست».

بنابراین اگر کوتاه کردن موی سر طوری باشد که مانند مردان و زنان فاسق و کافر نباشد و در حد لازم باشد اشکالی ندارد.
 

والله اعلم و بالله التوفیق

گفتن ذکر با انگشت

سوال: گفتن اذکار با تسبیح بهتر است یا با انگشتان دست؟ و آیا فضیلت هر دو یکی هست؟

جواب: سنت و بهتر این است که اذکار با انگشتان دست راست گفته شود.

زیرا در حدیثی رسول الله صلى الله علیه وسلم به زنان این چنین دستور داد: «أَنْ یُرَاعِینَ بِالتَّکْبِیرِ وَالتَّقْدِیسِ وَالتَّهْلِیلِ وَأَنْ یَعْقِدْنَ بِالأَنَامِلِ فَإِنَّهُنَّ مَسْئُولاَتٌ مُسْتَنْطَقَاتٌ»: «هنگام گفتن الله اکبر، سبحان الله و لا إله إلا الله، دل خود را حاضر کنند و با انگشتان خود آن را بشمارند زیرا انگشتان در روز قیامت سوال کرده می شوند و به سخن می آیند».

همچنین عبدالله بن عمر رضی الله عنهما می گوید: «رَأَیْتُ رَسُولَ اللهِ صلى الله علیه وسلم یَعْقِدُ التَّسْبِیحَ»: «رسول الله صلى الله علیه وسلم را دیدم که هنگام گفتن سبحان الله با انگشتان خود آنها را می شمرد».

و در روایتی دیگر آمده است که رسول الله صلى الله علیه وسلم با انگشتان دست راست اذکار را می شمرد.

بنابراین سنت و بهتر این است که اذکار با انگشتان دست گفته شود و این فضیلتش بیشتر است.


والله اعلم و بالله التوفیق