حکم حجامت

سوال: شیخ در مورد حجامت توضیح بفرمایید و دیدگاه تان در مورد حجامت چیست؟ و این که حجامت جایز است یا نه؟
پاسخ: حجامت سنت پیامبر صلی الله علیه و سلم است و هدف و منظور از آن سلامتی بدن است.
ابن عباس رضی الله عنهما می گوید: «احْتَجَمَ النَّبِیُّ صلى الله علیه وسلم وَأَعْطَى الَّذِی حَجَمَهُ»: «رسول الله صلى الله علیه وسلم حجامت کرد و اجرت کسی که حجامت کرد را پرداخت نمود». (صحیح بخاری / ش:2103)
 انس بن مالک رضی الله عنه می گوید: «احْتَجَمَ رَسُولُ اللهِ صلى الله علیه وسلم... وَقَالَ: إِنَّ أَمْثَلَ مَا تَدَاوَیْتُمْ بِهِ الْحِجَامَةُ وَالْقُسْطُ الْبَحْرِیُّ»: پیامبر صلى الله علیه وسلم حجامت کرد و فرمود: بهترین چیزى که خودتان را به آن مداوا مى کنید، حجامت و عود هندى است». (متفق علیه)
اما برای این که از حجامت کردن بهتر نتیجه بگیرید لازم است قبل و بعد از حجامت به یک سری نکاتی مثل:
با شکم سیر حجامت صورت نگیرد، خانم ها در ایام عادت ماهیانه حجامت نکنند، قبل از حجامت از مایعات استفاده شود، قبل از حجامت مقاربت جنسی نداشته باشد و... توجه کنید.
همچنین در حجامت باید از ابزارهای پاکیزه استفاده شود. بنابراین به مراکزی که از نظر بهداشت مورد تأیید هستند و موارد بهداشتی را رعایت می کنند مراجعه کنید.

والله اعلم و بالله التوفیق

عدم تمکین و مهریه

 سوال: زنی که تمکین نمی کند، اگر شوهر طلاقش بدهد مهریه به او می رسد یاخیر؟
 پاسخ: عدم تمکین زوجه (زن) ربطی به مهریه ندارد و اگر زوج (شوهر) عدم تمکین زوجه را ثابت کند فقط نفقه به ایشان تعلق نمی گیرد اما مهریه به زوجه تعلق می گیرد.
و حتی زوجه می تواند در صورتی که مهریه اش معجل باشد تمکین ندهد تا مهریه اش پرداخت شود.

والله اعلم و بالله التوفیق


تنها از الله بخواه

همواره انسان مؤمن باید حاجات و نیازهای خود را فقط و فقط از الله بخواهد و در کارهای خود تنها به او توکل کند.
اما چرا فقط از الله بخواهیم؟
چون الله متعال: بهتر از هرکس صدای ما را میشنود.
«إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ» (فصلت/ 36)
چون الله متعال: بسیار تواناست و بهتر از هرکس دیگری می تواند خواسته ما را برآورده سازد.
«وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ» (ملک/1)
چون الله متعال: از همه کس به ما نزدیکتر است.
«وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ» (ق/16)
چون الله متعال: از همه کس نسبت به ما مهربان تر و بخشنده تر است.
«وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ» (یوسف/64)
والله متعال به طور واضح به ما می گوید: «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ»: «مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم» (غافر / 60)
و الله متعال از ما می پرسد: «أَلَیْسَ اللَّهُ بِکَافٍ عَبْدَهُ»: «آیا الله برای بنده اش کافی نیست؟» (زمر/ 36)
و تو در جواب این سخن الله متعال باید بگویی: «وَأُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ»: «کارم را به الله می سپارم، الله هست که به حال بندگان خود بیناست» (غافر / 44 )
و این را باید باور کنیم و به آن یقین داشته باشیم که تنها تکیه گاه و یاور ما الله متعال است و بس.
«بَلِ اللَّهُ مَوْلَاکُمْ وَهُوَ خَیْرُ النَّاصِرِینَ»: «الله یاور شما است و او بهترینِ یاوران (و بزرگترینِ مددکاران ) است» (آل عمران/ 150)
«وَلَنْ تَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَدًا»: «و هرگز پناهی جز او نخواهی یافت» (کهف/ 27)
پس تنها از الله متعال بخواهیم، چرا که تنها او هست که ما را می بیند و صدای ما را می شنود و از کارها، مشکلات و نیازهای ما آگاهی دارد.

چگونه بدانیم فردی صالح هستیم!

شخصی از عالمی سوال کرد: آیا من از افراد صالح هستم؟
آن عالم این گونه جواب داد: اگر تو برای پدر و مادرت دعا می کنی پس فردی صالح هستی!
چون رسول الله صلی الله علیه و سلم در حدیثی می فرماید: «وَلَدٍ صَالِحٍ یَدْعُو لَهُ»: «فرزند صالحی که برای او (پدر یا مادرش) دعا کند».
همان طور که ملاحظه کردید، در توصیف فرزند صالح آمده است کسی که برای پدر و مادرش دعا می کند!
بنابراین اگر پدر و مادرت را در دعا فراموش می کنی، به همان مقدار هم از صالحین نیستی!
پس خواننده گرامی!
این دعا را زیاد بخوانید: «رَّبِّ اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ» (نوح / 28): «پروردگارا! مرا و پدر و مادرم را، بیامرز و ببخش».
چون با این دعا، دو عبادت را با هم جمع می کنید!
1- نیکی به پدر و مادر
2- دعا و طلب بخشش برای خود و پدر و مادر
امیدوارم هر کجا هستید در سایه پدر و مادرتان خوش و سلامت باشید و از خداوند می خواهم همه پدر و مادرها را در پناه خود حفظ کند و آنهایی هم که از دنیا رفته اند إن شاء الله مورد بخشش و رحمت الهی قرار گیرند.

از عقل خود استفاده کنیم!

ما هرگز نمی‌توانیم کنترل کره ی زمین را به دست بگیریم و یا اتفاقاتی که در زمین می افتد را مدیریت کنیم! اما می‌توانیم بر کره ی مغز و عقل خود و محتویات آن مسلط شویم و آن را کنترل کنیم.
برهمین اساس الله متعال در بسیاری از جاهای قرآن انسان را به استفاده از عقل فراخوانده تا جایی که، افرادی که از عقل خود استفاده نمی کنند را بدترین موجودات روی زمین معرفی کرده است!
به این آیه توجه کنید: «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللّهِ الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذِینَ لاَ یَعْقِلُونَ»(انفال / 22 ): «بدترین انسان ها در پیشگاه خداوند، افراد کَر و لالی هستند که نمی فهمند».
در این آیه که منظور و خطاب متوجه انسان است، سه کلمه؛ «الصُّمُّ»، «الْبُکْمُ» و «لا یَعْقِلُونَ» به کار رفته است.
1- «الصُّمُّ» که جمع "اصمّ" است یعنی کَر! اما نه کَری که توانایی شنیدن را ندارد بلکه منظور افرادی هستند که برای شناخت حق و پندگرفتن، گوش به سخنان حق نمی دهند و از شنیدن آن فرار می کنند.
2- «الْبُکْمُ» که جمع "ابکم" است یعنی لال! اما نه لالی که توانایی سخن گفتن را ندارد بلکه منظور افرادی هستند که حق و حقیقت را نمی گویند.
3- «لا یَعْقِلُونَ» یعنی کسانی که نمی فهمند و منظور کسانی هستند که از عقل خود برای تشخیص حق از باطل، خیر از شر ، استفاده نمی کنند.
همان طور که ملاحظه کردید از نگاه قرآن کَر، لال و نادان  کسانی هستند که از عقل خود برای رسیدن به حقیقت استفاده نمی کنند و این افراد به عنوان بدترین موجودات معرفی شدند تا جایی که خداوند برای چنین افرادی عذاب هم در نظر گرفته است! چنانچه در جایی از قرآن می فرماید:
«وَیَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِینَ لاَ یَعْقِلُونَ» (یونس/100): «و خدا عذاب را نصیب کسانی می سازد که تعقّل و تفکّر نمی ورزند».
اگرچه کلمه «الرِّجْسَ» به معنای پلیدی و کثافتی است اما در این آیه منظور عذاب است.
در استفاده از عقل خسیس نباشیم و هرچقدر که می توانیم از آن استفاده کنیم. چراکه هر چقدر بیشتر از مغز و عقل خود کار بکشیم، پردازش و فرآیند اطلاعات در مغز نیز بهتر خواهد شد  و هرچقدر از عقل بیشتر استفاده شود، عقل قوی تر خواهد شد. پس عقل خویش را تعطیل نکنیم! بلکه برای رسیدن به خوشبختی و حقیقت لازم است عقل خود را به کار اندازیم تا إن شاء الله از بدترین موجودات روی زمین نباشیم.