از عقل خود استفاده کنیم!

ما هرگز نمی‌توانیم کنترل کره ی زمین را به دست بگیریم و یا اتفاقاتی که در زمین می افتد را مدیریت کنیم! اما می‌توانیم بر کره ی مغز و عقل خود و محتویات آن مسلط شویم و آن را کنترل کنیم.
برهمین اساس الله متعال در بسیاری از جاهای قرآن انسان را به استفاده از عقل فراخوانده تا جایی که، افرادی که از عقل خود استفاده نمی کنند را بدترین موجودات روی زمین معرفی کرده است!
به این آیه توجه کنید: «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللّهِ الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذِینَ لاَ یَعْقِلُونَ»(انفال / 22 ): «بدترین انسان ها در پیشگاه خداوند، افراد کَر و لالی هستند که نمی فهمند».
در این آیه که منظور و خطاب متوجه انسان است، سه کلمه؛ «الصُّمُّ»، «الْبُکْمُ» و «لا یَعْقِلُونَ» به کار رفته است.
1- «الصُّمُّ» که جمع "اصمّ" است یعنی کَر! اما نه کَری که توانایی شنیدن را ندارد بلکه منظور افرادی هستند که برای شناخت حق و پندگرفتن، گوش به سخنان حق نمی دهند و از شنیدن آن فرار می کنند.
2- «الْبُکْمُ» که جمع "ابکم" است یعنی لال! اما نه لالی که توانایی سخن گفتن را ندارد بلکه منظور افرادی هستند که حق و حقیقت را نمی گویند.
3- «لا یَعْقِلُونَ» یعنی کسانی که نمی فهمند و منظور کسانی هستند که از عقل خود برای تشخیص حق از باطل، خیر از شر ، استفاده نمی کنند.
همان طور که ملاحظه کردید از نگاه قرآن کَر، لال و نادان  کسانی هستند که از عقل خود برای رسیدن به حقیقت استفاده نمی کنند و این افراد به عنوان بدترین موجودات معرفی شدند تا جایی که خداوند برای چنین افرادی عذاب هم در نظر گرفته است! چنانچه در جایی از قرآن می فرماید:
«وَیَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِینَ لاَ یَعْقِلُونَ» (یونس/100): «و خدا عذاب را نصیب کسانی می سازد که تعقّل و تفکّر نمی ورزند».
اگرچه کلمه «الرِّجْسَ» به معنای پلیدی و کثافتی است اما در این آیه منظور عذاب است.
در استفاده از عقل خسیس نباشیم و هرچقدر که می توانیم از آن استفاده کنیم. چراکه هر چقدر بیشتر از مغز و عقل خود کار بکشیم، پردازش و فرآیند اطلاعات در مغز نیز بهتر خواهد شد  و هرچقدر از عقل بیشتر استفاده شود، عقل قوی تر خواهد شد. پس عقل خویش را تعطیل نکنیم! بلکه برای رسیدن به خوشبختی و حقیقت لازم است عقل خود را به کار اندازیم تا إن شاء الله از بدترین موجودات روی زمین نباشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد