آلبانی و تضعیف احادیث بخاری و مسلم

چند روز پیش مطلبی خواندم که در آن مطلب آمده بود: کتاب صحیح بخاری و صحیح مسلم اصح الکتب هستند و همه ی علما این را قبول دارند اما آلبانی بر خلاف محدثین و علما برخی از احادیث بخاری و مسلم را ضعیف می داند و برای این ادعا هم چند تا حدیث از بخاری و مسلم با تحقیق آلبانی آورده بودند که در نگاه اول خواننده گمان می کرد که واقعا این مطلب درست است و آلبانی برخی احادیث صحیح بخاری و صحیح مسلم را ضعیف می داند. به همین جهت تصمیم گرفتم به شبهات و دلایل این دسته از افرادی که در مورد آلبانی چنین گمان می کنند بنویسم.  ادامه مطلب ...

آیا مال و ثروت بد است؟

یکی از منزل گاه های انسان دنیاست. انسان پس از گذراندن زندگی در رحم مادر پا به دنیا گذاشته و چند روزی را در این آنجا زندگی می کند. الله متعال در دنیا به انسان نعمت های گوناگون و زیادی داده است تا انسان با استفاده و مشاهده این نعمت ها بتواند پروردگار و خالق خویش را شناخته و او را هرچه بهتر و بیشتر عبادت کند و یکی از نعمت های مهمی که خداوند در دنیا به برخی انسان ها ارزانی می کند، مال  و ثروت است.

ثروت نعمتی است که برخی آن را بد و برخی آن را خوب می دانند. حال قصد دارم در این پست به بررسی این مساله بپردازم که نظر اسلام و قرآن در مورد مال و ثروت چیست؟

(به ادامه مطلب بروید)

  ادامه مطلب ...

نماز را با آرامش بخوانیم

یکی از مسایلی که متاسفانه بیشتر ما نسبت به آن بی توجه هستیم تند خواندن نماز است.

شاید شما هم دیده باشید برخی از ائمه جماعات و افراد، نماز را تند می خوانند و قیام، رکوع، سجده و... را با آرامش انجام نمی دهند. این در حالی است که تعدیل در ارکان نماز (ادا کردن قیام و سجود و رکوع و...  با آرامش) فرض و واجب است. 

به این دو حدیث توجه کنید تا اهمیت این مساله را بیشتر بدانید:

ابوهریرة روایت می کند که: روزی یک اعرابی وارد مسجد شد و نماز خواند و بعد از نماز پیش رسول لله آمد و به آن حضرت سلام کرد. رسول الله به آن اعرابی گفت: برگرد و دوباره نماز بخوان زیرا تو نماز نخواندی! ابوهریره می گوید: این اعرابی سه بار نماز خواند و هر سه بار رسول الله فرمود: دوباره بخوان. تا این که آن اعرابی به رسول الله گفت: شما بفرمایید چگونه نماز بخوانم؟
رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود: «إِذَا قُمْتَ إِلَى الصَّلاَةِ فَکَبِّرْ ثُمَّ اقْرَأْ مَا تَیَسَّرَ مَعَکَ مِنَ القُرْآنِ ثُمَّ ارْکَعْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ رَاکِعًا ثُمَّ ارْفَعْ حَتَّى تَعْدِلَ قَائِمًا، ثُمَّ اسْجُدْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ سَاجِدًا ثُمَّ ارْفَعْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ جَالِسًا وَافْعَلْ ذَلِکَ فِی صَلاَتِکَ کُلِّهَا فإذا فعلت ذلک فقد تمت صلات»: «زمانی که به نماز ایستادی تکبیر بگو سپس هر چه از قرآن بلدی بخوان بعد رکوع کن تا این که مطمئن بشی رکوع کردی بعد از رکوع بلند شو تا این که کاملا بایستی بعد سجده کن تا این که مطمئن بشی سجده کردی بعد از سجده بلند شو تا این که کاملا مطمئن بشی نشستی واین ها را در تمام نمازهایت انجام بده پس زمانی که این کارها رو انجام دادی نمازت تمام و کامل است». (متفق علیه: صحیح بخاری/ ش:757 و 793 و صحیح مسلم/ ش:397)
رسول الله صلی الله علیه و سلم در حدیثی فرمود: «بدترین دزد آن است که از نمازش دزدی می کند. اصحاب گفتند: یارسول الله! در نماز چگونه دزدی می شود؟ ایشان فرمودند: رکوع و سجده اش را به طور کامل ادا نمی کند». (مسند احمد/ ش: 22695 و صحیح ابن خزیمه/ ش: 663) و...
بسیاری از افراد از بنده سوال می کنند: مگر خداوند در قرآن نگفته نماز انسان را از بدی ها و زشتی ها باز می دارد؟ پس چرا با وجود این که نماز می خوانیم اما باز هم گناه می کنیم و دچار انحراف و گناه می شویم؟
در جواب می گویم: آری خداوند در قرآن این چنین فرموده و قطعنا این سخن خداوند راست است اما به جای این که به کلام اللهی شک کنیم به نمازهای خود نگاهی بیندازیم!
آیا نمازی که می خوانیم کامل و درست و صحیح هست یا نه؟
آیا این نمازی که من می خوانم مورد قبول الله و رسول هست یا نه؟
شاید یکی از علت هایی که نماز قدرت ندارد تا ما را از بدی ها و زشتی ها بازدارد این است که: نماز را درست و کامل نمی خوانیم و حقش را به خوبی ادا نمی کنیم!
گاهی با خودم فکر می کنم این همه زحمت می کشیم و به مسجد می رویم و نماز را با جماعت می خوانیم و برای ادای نماز وقت می گذاریم اما چون نماز ما کامل و درست نبوده در آخرت دست خالی می مانیم!
پس در خواندن نماز دقت کنیم و آن را کامل و درست ادا کنیم.

آیا امام ابوحنیفه دچار کفر شده است؟

برخی علما در کتب شان نسبت به امام ابوحنیفه رحمه الله جرح هایی را وارد کردند که در این اقوال روایتی وجود دارد که شاید ذهن برخی از خواننده ها و طلاب را به خود مشغول کرده و می کند و آن روایتی است که: عبد الله بن أحمد رحمه الله در «السنة/ ج1/ ص204» و فسوی رحمه الله در«المعرفة والتاریخ/ ج2/ ص791» روایت کرده اند که متن روایت این است: «سفیان الثوری یقول: استتیب أبو حنیفة من الکفر مرتین»: (سفیان ثوری می گوید: از ابوحنیفه دو بار خواسته شد که از کفر توبه کند).

 

پاسخ به این روایت:

این سخن مجهول و نامعلوم است زیرا:

*در این روایت نوع کفری که از ایشان خواسته شده است توبه کند ذکر نشده است. چون اگر امام ابوحنیفه مرتکب به کفر یا انحراف اعتقادی که سبب خارج شدن ایشان از دین شده است حتما علمای اسلام در طول تاریخ  آن را بیان و مورد نقد و بررسی قرار می دادند.

*بی شک امام ابوحنیفه رحمه الله یکی از امامان اهل سنت و یکی از رهبران مذاهب اسلامی است که پیروان زیادی هم دارد و مورد قبول مسلمانان است که در برخی مسایل به سخن ایشان اعتماد و استناد کرده می شود و دو کتاب "فقه الاکبر" و "عقیدة الطحاویة" که در آنها مسایل اعتقادی بیان شده است و منسوب به ایشان است و از ایشان نقل شده است، مورد تأیید علما و مذاهب اسلامی است.

به همین دلیل می توان گفت که امام ابوحنیفه مرتکب به کفری نشده است.

خلاصه: اگرچه برخی محدثین امام ابوحنیفه را در نقل احادیث مورد جرح قرار داده اند و یا برخی فتواهای ایشان مورد پذیرش علما و حتی شاگردان ایشان نیست اما این به این معنا نیست که امام ابوحنیفه را به کفری که سبب مرتد شدن و خارج شدن ایشان از دین اسلام می شود، متهم کرد.

آیا بین حدیث متواتر و خبر واحد فرقی وجود دارد؟

احادیث و سخنان رسول الله صلی الله علیه و سلم به دو صورت به ما رسیده است:

*به صورت متواتر

*به صورت خبرواحد

تذکر: علما و محدثین تعاریف گوناگونی از حدیث متواتر و خبرواحد کرده اند که جهت اطلاعات بیشتر می توانید به کتب اصول فقه و مصطلح الحدیث مراجعه کنید.

(به ادامه مطلب بروید)

ادامه مطلب ...