خطر تکفیر مسلمان

دین اسلام پیام آور صلح و آشتی است. این دین ظهور کرد تا مردم را از تاریکی های جهالت و نادانی به نور ایمان راهنمایی کند. الله متعال برای متمایز ساختن کافر از مسلمان نشانه ای ظاهری، که همان گفتن شهادتین است، در نظر گرفته تا هرکسی که به آنها اقرار کند مسلمان و هرکس که منکر آنها شود کافر است.

اما مساله ای که این روزها بعضی از مسلمانان جاهل به آن گرفتار شدند، بحث تکفیر مسلمان است. در واقع ریشه ی اندیشه ی تکفیر به قضیه ی حکمیت برمی گردد. عده ای از هم لشکریان امیرالمونین علی بن ابی طالب با این ادعا که پذیرفتن حکمیت ابوموسی اشعری و عمرو بن عاص به معنای پذیرفتن و پناه بردن به حکم بشر است و پذیرش حکم بشر کفراست، باعث به وجود آمدن آن فتنه ی بزرگ شد و نتیجه ی اعتقاد مذکور این شد که حضرت علی و دو حکم و اصحاب جمل و هرکسی که مساله ی تحکیم را پذیرفته باشد کافر است. مدتی بود که این اندیشه از بین رفته بود اما به خاطر آگاهی کم برخی از مسلمانان از رهنمودهای اسلام، بار دیگر آن اندیشه و فتنه ی بزرگ سر از آستین درآورده و متاسفانه گروهی از جوانان مسلمان به خاطر عدم آگاهی از دستورات و رهنمودهای اسلام به این گونه افکار و اعتقادات گرایش پیدا کردند.

ﺗﻜﻔﻴﺮ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﻳﻦ ﻭ ﺧﻄﺮﻧﺎﻛﺘﺮﻳﻦ ﺍﺣﻜﺎمات ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ به ﺧﺎﻃﺮ این است ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﻧﺒـﺎﻝ ﺁﻥ  ﺁﺛﺎﺭ ﺧﻄﺮﻧﺎﻛﻲ ﭼﻮﻥ ﻣﺒﺎﺡ ﺩﺍﻧﺴﺘﻦ ﺧﻮﻥ ﻭ ﻣﺎﻝ ﻣﺴـﻠﻤﺎﻥ،  ﻃﻼﻕ ﻫﻤﺴﺮ، ﻗﻄﻊ ﺍﺭﺙ ﺑﻴﻦ ﺍﻭ ﻭ ﻧﺰﺩﻳﻜﺎﻧﺶ ﻣﺘﺮﺗﺐ ﻣـﻲ  ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺁﺑﺮﻭﻱ ﺍﻭ ﭘﻴﺶ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻣـﻲ ﺭﻭﺩ ﻭ ﺑـﻪ ﺧـﺎﻃﺮ ﺧﺮﻭﺟﺶ ﺍﺯ ﺩﻳـﻦ، ﺣﻘﻴـﺮ ﻭ ﭘﺴـﺖ ﻣـﻲ ﺷـﻮﺩ ﻭ ﺳـﺎﻳﺮﺍﺣﻜﺎﻣﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻣﺮﺗﺪ ﻣـﻲ ﺑﺎﺷـﺪ، ﺩﺭ   ﻣـﻮﺭﺩ ﺍﻭ  ﺍﺟﺮﺍ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ. ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻫﻤـﻴﻦ ﺭﺳـﻮﻝ ﺍﷲ ﺻـﻠﻲ ﺍﷲ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧـﺪ: « وﻣـﻦ رﻣـﻰ  ﻣﺴﻠﻤﺎ ﺑﮑﻔﺮ ﻓﻬـﻮ ﮐﻘﺘﻠـﻪ »( ﺭﻭﺍﻩ ﺑﺨﺎﺭﻱ ): (ﻫـﺮﻛﺲ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻣﺘﻬﻢ ﺑﻪ ﻛﻔﺮ ﻛﻨﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳـﺖ ﻛـﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ کشته است) .

شریعت مسلمانان ﺭﺍ ﺍﺯ تکفیر یکدیگر ﺑﺮﺣﺬﺭ ﺩﺍﺷـﺘﻪ ﺍﺳـﺖ. ﺍﺯ ﻋﺒﺪﺍﷲ ﺑﻦ ﻋﻤﺮ ﺭﺿﻲ ﺍﷲ ﻋﻨﻬﻤﺎ ﺍﺯ ﺭﺳـﻮﻝ ﺍﷲ ﺻـﻠﻲ ﺍﷲ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛـﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧـﺪ: « أﯾﻤـﺎ رﺟـﻞ   ﻗﺎل ﻷﺧﯿﻪ ﯾﺎ ﮐﺎﻓﺮ ﻓﻘﺪ ﺑـﺎء ﺑﻬـﺎ  أﺣـﺪﻫﻤﺎ» (متفق علیه): (ﻫﺮﻛﺲ ﺑﻪ ﺑﺮﺍﺩﺭﺵ ﺑﮕﻮﻳﺪ ﺍﻱ ﻛﺎﻓﺮ ﺑﻪ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺑﻪ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺑﺮﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ).

مسئله ی تکفیر امر آسانی نیست به همین جهت شریعت در مورد آن احتیاط زیادی به خرج داده است و بر هر مسلمانی واجب است که مسلمانی دیگر را به کفر متهم نکند تا اموالش مباح نشود.

الله متعال می فرماید: « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا ضَرَبْتُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَتَبَیَّنُوا وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَى إِلَیْکُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا» (نساء/94) : (ای کسانی که ایمان آورده اید! وقتی در راه خدا به مسافرت رفتید، تحقیق کنید، و به کسی که به شما سلام می کند نگویید که تو مؤمن نیستی، (تا بدین طریق) کالای دنیا را بجویید). این آیه مسلمانان ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﻜﻔﻴﺮ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﺮﺣﺬﺭ ﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻣﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﻖ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﺮﺯﻣﻴﻨﻲ ﻛﻪ ﺍﻫﻞ ﺁﻥ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ اما ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺍﺳﻼﻡ ﺩﺭ ﺍﻭ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺍﺳﺖ، ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻛﻨﻨﺪ.

الله متعال همه ی ما را از این انحراف و اندیشه ی خطرناک حفظ کند.

فاطمه سلام الله علیها سرور زنان بهشت

همه ی ما با زندگی سرور زنان اهل بهشت حضرت فاطمه زهرا رضی الله عنها و سلام الله علیها آشنا هستیم. در واقع ایشان الگو و نمونه ای کامل برای زنان عالم است و قلم و زبان از نوشتن و بیان این بانوی بزرگ عاجز و ناتوان است.
بر کسی پوشیده نیست که فاطمه رضی الله عنها وسلام الله علیها نزد رسول الله صلی الله علیه و سلم محبوب بود و روایات زیادی در این مورد نقل شده است.
تا جایی که رسول الله صلی الله علیه و سلم ناراحتی فاطمه رضی الله عنها وسلام الله علیها را ناراحتی خودش محسوب کرد و فرمود: «فاطمةُ بَضْعة منی، فمن أغْضَبها فقد أغضبنی»: «فاطمه پاره ی تن من است، هر کس او را ناراحت کند، همانا مرا ناراحت کرده است». (متفق علیه)
و ناراحت کردن رسول الله صلی الله علیه وسلم گناهی بس بزرگ است.
و آن چنان محبتی بین رسول الله صلی الله علیه و سلم و فاطمه رضی الله عنه و سلام الله علیها بود که هرگاه فاطمه رضی الله عنها و سلام الله علیها بر رسول الله صلی الله علیه و سلم وارد می شد رسول الله جلوی ایشان بلند می شد و دستش را می گرفت و می بوسید و فاطمه را جای خودش می نشاند و همچنین زمانی که رسول الله بر فاطمه وارد می شد فاطمه جلوی رسول الله صلی الله علیه و سلم بلند می شد و دست مبارک رسول الله و پدرش را می گرفت و می بوسید و رسول الله صلی الله علیه و سلم را در جای خودش می نشاند). (سنن أبی داود/ش:5217) و (الشریعة للآجری/ ش:1609) و (المستدرک على الصحیحین/ش:4732) و..
زمانه گذشت و تا این که بیماری وفات رسول الله صلی الله علیه و سلم فرا رسید.
حضرت فاطمه رضی الله عنها وسلام الله علیها بسیار اندوهگین و ناراحت بود زیرا هر زمانی که دلش می گرفت یا مشکلی برایش پیش می آمد نزد پدرش می رفت و در کنار پدرش به آرامش می رسید اما بعد از وفات رسول الله صلی الله علیه و سلم و پدرش محمد، فاطمه در مدینه چه کند؟
در همین حین بود که رسول الله صلی الله علیه و سلم مژده ای به دخترش فاطمه «سیدة النساء اهل الجنة» داد که این نگرانی برای حضرت فاطمه آسان شد.
اما آن مژده چه بود؟
پیامبر(صلی الله علیه و سلم) فاطمه رضی الله عنها وسلام الله علیها را در بیماری وفاتش فرا خواند و آهسته در گوش ایشان سخنی گفت که از شنیدن آن حضرت فاطمه گریه کرد .پس از مدتی دوباره فاطمه رضی الله عنها را فراخواند و آهسته در گوشش، چیزی گفت که از شنیدن آن فاطمه رضی الله عنها خندید.
راوی میگوید: از فاطمه سلام الله علیها علت گریه و خنده اش را جویا شدیم.
فاطمه رضی الله عنها گفت: بار اول رسول الله صلی الله علیه و سلم آهسته در گوش من گفت که: در این بیماری وفات می کند، پس من گریه کردم. اما بار دوم آهسته در گوش من گفت : اولین کسی که از اهل بیتم به من ملحق می شود تو هستی، به همین جهت خندیدم. (صحیح بخاری/ ش:3625 و ش:3715)
این بود چکیده ای از محبت بین بهترین پدر و دختر عالم.
پروردگارا! ما را با رسول الله صلی الله علیه و آله و اهل بیت پاکش محشور بگردان.

معانی کلمه «فتنة»

کلمه ی «فتنة» در بیست و پنج جای قرآن آمده است اما این کلمه در قرآن دارای هشت معنی است که در هر آیه ای که این کلمه آمده تنها معنای فتنه را نمی دهد. به همین جهت در این پست به بررسی معانی این کلمه در آیات مختلف می پردازم.

نام سوره

 

بقره

بقره

آل عمران

نساء

مائده

انفال

انفال

انفال

توبه

یونس

اسراء

انبیاء

انبیاء

حج

حج

نور

فرقان

عنکبوت

احزاب

صافات

زمر

قمر

ممتحنة

تغابن

مدثر

 

 

 

 

 

شماره آیه

 

102

191

7

91

71

25

39

73

47

85

60

35

11

11

53

63

20

10

14

63

49

27

5

15

31

معنی کلمه فتنه در این آیه

 

خود فتنه

خود فتنه

خود فتنه

کفر

عقوبت

خود فتنه

خود فتنه

خود فتنه

خود فتنه

مغلوب

آزمایش کردن

آزمایش کردن

آزمایش کردن

آزمایش کردن

آزمایش کردن

خود فتنه

آزمایش کردن

آزار و اذیت

مرتد شدن

آزمایش کردن

آزمایش کردن

آزمایش کردن

خار شدن

آزمایش کردن

آزمایش کردن

 

اطلاعیه

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِّتَکُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ»

(و شما را ملّتی میانه رو قرار داده ایم تا گواهانی بر مردم باشید)

(بقره/143)

با سلام.

به اطلاع کاربران عزیز می رسانم:

این وبلاگ با مدیریت اینجانب (امید خزاعی) راه اندازی شد.

هدف از راه اندازی این وبلاگ مساعد کردن زمینه ی رشد و آگاهی دینی است. از آنجایی که کتاب از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و بسیاری از مشکلات جامعه ی امروز ما بر اثر قلت کتاب های سالم و تحقیقی است لذا تصمیم گرفتم که این وبلاگ را راه اندازی کنیم و إن شاءالله مطالب بسیار ارزشمند و تحقیقی را در دسترس شما عزیران قرار خواهیم داد.

لازم به ذکر است این وبلاگ به هیچ حزب و مذهبی وابسته نیست.

همچنین در این وبلاگ فقط عکس نوشته، دست نوشته ها، مقالات و سخنرانی های اینجانب با موضوعات مختلف به اشتراک گذاشته خواهد شد.

بیشتر تلاش ما در این وبلاگ این است که اسلام میانه و معتدل را معرفی و مطالب صحیح را منتشر کنیم.

خداوند متعال را صمیمانه شاکرم که توفیق این خدمت را به ما عنایت فرمود و از شما عزیزان هم عاجزانه التماس دعای خیر و توفیق روز افزون دارم که بدون توفیق و یاری او هیچ کاری پیش نمی رود.

ضمنا می توانید سوالات خود را به آی دی تلگرام و یا در بخش نظرات ارسال کنید و پاسخ را در قالب پرسش و پاسخ که در کانال تلگرام و وبلاگ منتشر می شود، دریافت کنید.

منتظر انتقادات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.

امید خزاعی

مرا در تلگرام،اینستاگرام، فیس بوک و آپارات با این آدرس دنبال کنید:

omidkhazaee

ایمیل:

omidkh24@yahoo.com