کسانی که دختر دارند بخوانند...

یکی از دردناک ترین، وحشیانه ترین و زشت ترین پدیده هایی که درعصر جاهلیت عرب وجود داشت، زنده به گور کردن دختران بود. آنها به چه مرحله ای از وحشی گری رسیده بودند که عاطفه خود را زیر پای گذاشته و انسانی را که پاره ی تن اوست آن هم در زشت ترین صورت، زنده و با دست خود به خاک می سپردند؟
قرآن کریم در چند جا این موضوع را مطرح و بیان کرده و می فرماید:«وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالأُنثَى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدّاً وَهُوَ کَظِیمٌ». (نحل/58)
توضیح و ترجمه آیه: عرب در عصر جاهلیت دختران را مایه ننگ، سرشکستگی و بدبختی می دانستند و هنگامی که به یکی از آنها مژده داده می شد که دختر دار شدی، آن چنان از شدت ناراحتی چهره اش تغییر می کرد که صورتش سیاه و کبود می شد و وجودش را خشم و غضب و غم و اندوه فرامی گرفت.
و در آیه بعد همین سوره می فرماید: «یَتَوَارَى مِنَ الْقَوْمِ مِن سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ أَیُمْسِکُهُ عَلَى هُونٍ أَمْ یَدُسُّهُ فِی التُّرَابِ أَلاَ سَاء مَا یَحْکُمُونَ». (نحل/59)
توضیح و ترجمه آیه: زمانی که به شخصی مژده دختردار شدن داده می شد به خاطر این مژده بد فرار و خود را از بین قوم و خویش پنهان می کرد و با خود فکر می کرد که آیا این ننگ را بر خود بپذیرد و دختر را نگاه دارد و یا این که او را در زیر خاک زنده بگور کند؟
عوامل مختلفی در زنده به گور کردن دختران در عصر جاهلیت وجود داشت که این بحث جای خود را دارد اما هدف من از نوشتن این مطلب و مقدمه این است که: متاسفانه در عصر ما هم افرادی وجود دارند که افکار عصر جاهلیت را دارند و در برخی موارد دیده شده که شخص دقیقا همان عکس العملی که عرب های جاهل هنگام شنیدن خبر دختردار شدن را داشتند، او هم داشته است.
اما با این تفاوت که زنده به گور کردن دختران در عصر ما مانند عصر جاهلیت نیست که زنده زنده آنها را زیر خاک کنند بلکه با نوع برخورد بد و تبعیض بین دختر و پسر او را از بین می برد.
به عنوان مثال: فردی برای پسرش تمام امکانات را فراهم می کند از کامپیوتر و تبلت گرفته تا اسباب بازی های دیگر اما برای دخترش حاضر نیست که کمترین امکانات را فراهم کند یا این که به پسرش محبت می کند و همواره او را در آغوش می گیرد و می بوسد اما این رفتار را با دخترش ندارد! و... .
این نوع برخورد با دختر سبب عقده ای شدن او و باعث به وجود آمدن بیماری های افسردگی وعصبی و آسیب های شخصیتی می شود که در نهایت سبب نابودی دختر می شود. چون زنده به گور کردن تنها به این نیست که او را زنده در خاک کند گاهی اوقات فردی با رفتارهای نامناسب سبب نابودی دخترش می شود.
در حالی که اسلام این نوع برخورد با دختر را مورد مذمت و نقد قرار داده است و دختر و پسر و جنس زن و مرد را یکی قرار داده و ملاک برتری را تنها در تقوا معرفی کرده است.
قرآن کریم می فرماید: «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ» (حجرات/13): «گرامی ترین شما در نزد خدا متقی ترین شما است».
لذا نزد خداوند زن و مرد فرقی ندارد و کسی نزد خدا محبوب و گرامی است که متقی تر باشد حال فرقی نمی کند که این فرد متقی زن باشد یا مرد.
برهمین اساس رسول مکرم اسلام به کسانی که دختردار می شوند و آنها را درست و صحیح تربیت می کنند مژده ی بهشت داده است.
در حدیثی رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرمایند: «مَنْ کانَ لهُ ثلاثُ بَنَاتٍ أوْ ثلاثُ أخَوَاتٍ أوابْنَتَان أوْ أخْتَان فأحْسَنَ صُحْبَتَهُنَّ واتَّقَى اللهَ فِیهِنَّ فَلَهُ الجَنَّة»: «کسى که سه دختر یا سه خواهر یا دو دختر یا دو خواهر داشته باشد و با آنها به خوبى رفتار کند و از خداوند در مورد آنها بترسد، وارد بهشت خواهد شد». (سنن الترمذی/ ش:1916، صحیح ابن حبان/ ش:446 و...)
و در حدیثی دیگر می فرمایند: «مَنْ کَانَ لَهُ ثَلاَثُ بَنَاتٍ فَصَبَرَ عَلَیْهِنَّ وَأَطْعَمَهُنَّ وَسَقَاهُنَّ وَکَسَاهُنَّ مِنْ جِدَتِهِ کُنَّ لَهُ حِجَاباً مِنَ النَّارِ»: «کسی که سه دختر داشته باشد وغذا، زندگی و پوشاک آنها را از مال خودش فراهم کند و در سرپرستی و مراقبت از آنها صبر کند در روز قیامت این عملش مانعی در مقابل آتش جهنم خواهد بود». (مسند احمد/ ش: 17403،  الأدب المفرد/ ش: 76، سنن ابن ماجه/ ش:3669 و... )
در جای دیگر می فرمایند: «من عالَ ثلاثَ بَنَاتٍ فأدَّبهُن وزَوَّجَهُنَّ وأحْسَنَ الیهنَّ فلهُ الجَنَّةُ »: «کسی که سه دختر داشته باشد و آنها را درست تربیت کند و آنها را به ازدواج درآورد و با آنها خوش رفتاری کند بهشت جایگاه اوست». (سنن أبی داود/ ش: 5147، الآداب للبیهقی/ ش:23)
و در روایتی آمده که رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: «هر که سه دختر را سرپرستی کند بهشت برای او واجب می شود». شخصی سوال کرد: یا رسول خدا اگر دو تا دختر داشت چی؟ حضرت فرمودند:«و دو تا هم این چنین است». دوباره سوال شد: یا رسول خدا اگر یک دختر داشت چی؟ حضرت فرمودند: «یکی هم چنین است». المستدرک على الصحیحین/ ش:7346، مصنف ابن أبی شیبة/ ش:25949، المعجم الأوسط/ ش:6199)
بنابراین اگر دارای دختر یا خواهر هستیم طبق توصیه و سفارش پیامبرعزیزمان با آنها خوش رفتاری کنیم، به آنها محبت کنیم، آنها را درست تربیت کنیم و در نهایت وقتی زمان ازدواجش فرارسید او را به ازدواج مردی خوب و شایسته در آوریم و بر مشکلات و سختی هایی که در مسیر بزرگ کردن و تربیت دختران وجود دارد صبر کنیم که این عمل سبب ورود ما به بهشت و رضایت پروردگار می شود.