سجده با اشاره سر

سوال: من حامله هستم و دکترم گفته استراحت کنم. چند بار با اینکه در حالت نشسته نماز خواندم اما وقتی سجده رفتم کمرم درد گرفت. آیا برای سجده می تونم جلوی خودم بالش یا چیزی که بلندتر باشه تا سرم راحت برسه بزارم؟


پاسخ: در صورتی که توانایی سجده کردن را ندارید سجده را با اشاره سر انجام دهید و نیازی نیست که بالش یا چیز دیگری را برای سجده جلوی خودتان قرار دهید.


چنانچه در حدیثی رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: «إِن اسْتَطَعْتَ أَنْ تَسْجُدَ عَلَى الْأَرْضِ وَإِلَّا فَأَوْمِئْ إِیمَاءً، وَاجْعَلْ سُجُودَکَ أَخْفَضَ مِنْ رُکُوعِکِ» (المعجم الکبیر/ ش:13082و...): «اگر می توانی بر زمین سجده کن اما اگر نمی توانی بر زمین سجده کنی با اشاره سجده کن وسجده ات را پایین تر از رکوع انجام بده».


بنابراین اگر شخصی بنابر عذری نمی تواند بر زمین سجده کند می تواند با اشاره سر، سجده کند و رکوع باید بلندتر از سجده باشد به عبارتی دیگر هنگام سجده سر را بیشتر خم کند.


والله اعلم و بالله التوفیق