حکم گرفتن خسارت از کسی که به اموال آسیب رسانده است

سوال: اگر کسی ندانسته و بدون قصد به مال کسی آسیب بزند آیا گرفتن تاوان و خسارت حرام است؟
پاسخ: خیر حرام نیست.
در شریعت قاعده ای داریم با عنوان «لاضرر و لاضرار فی الاسلام» یعنی کسی نباید به خود و دیگران آسیب و ضرری برساند.
بنابراین اگر کسی بدون قصد هم به کسی آسیب و ضرری برساند مسئول جبران خسارت خواهد بود.
والله اعلم و بالله التوفیق

حکم حدیث خذوا نصف دینکم من هذه الحمیراء

سوال: منبع این حدیث را می خواستم: حضرت رسول اکرم صل الله علیه واله وسلم فرموده «خذوا نصف دینکم من هذه الحمیراء».
پاسخ: این حدیث اصل و سندی ندارد و تنها جزری در "النهایة فی غریب الحدیث والأثر" این سخن را با این الفاظ «خُذُوا شَطْر دِینِکم من الحُمَیْراء»: «نصف دین تان را از حمیرا (یعنی ام المؤمنین عائشة رضی الله عنها) بگیرید» ذکر کرده است اما بدون این که سند و اصل آن را بیان کند.
برهمین اساس بسیاری از علما همچون علامه فتنی در "تذکرة الموضوعات"، ملا علی قاری در "المصنوع فی معرفة الحدیث الموضوع" و "الأسرار المرفوعة فی الأخبار الموضوعة" و... در مورد این حدیث گفته اند که اصل و اساسی ندارد.
بنابراین این حدیث موضوع (دروغ) و بی اصل و اساس است.
والله اعلم و بالله التوفیق

آیا ختنه کردن تشبیه به یهود می شود؟

 سوال: آیا ختنه کردن سنت یهودیان است یا نه؟ اگرسنت یهودیان است آیا ختنه کردن مسلمانان تشبه به آنها نمی شود؟
 پاسخ: ختنه کردن یکی از ارکان دین یهود است و در اسلام هم به ختنه کردن سفارش شده است اما در این که مسلمانان هم مانند یهودیان ختنه می کنند، شباهتی صورت می گیرد و مصداق این سخن و حدیث پیامبر صلی الله علیه و سلم که فرمودند: «هر کس که خودش را شبیه قومی بگرداند از آنان است» می شود درست نیست. زیرا:
* بدون در نظر گرفتن دین و آیین افراد، ختنه کردن یکی از مسائل فطری است که هر انسانی از نظر بهداشت و سلامت باید اقدام به این کار کند تا دچار بیماری و امراض مختلف نشود.
چنانچه در حدیثی پیامبر صلی الله علیه و سلم می فرماید: «الْفِطْرَة خَمْسٌ- أَوْ خَمْسٌ مِنَ الْفِطْرَةِ: الْخِتَانُ، وَالاِسْتِحْدَادُ، وَنَتْفُ الإِبْطِ، وتَقْلِیمُ الأَظْفَارِ، وَقَصُّ الشَّارِبِ»: «پنج چیز از امور فطری است: ختنه کردن، گرفتن موهای زیر ناف، کوتاه کردن ناخن، گرفتن موی زیر بغل و کوتاه کردن سبیل».
* در اصول فقه بحث داریم به عنوان «شرع من قبلنا» با این توضیح کوتاه که آیا شریعت های قبل از اسلام برای ما حجت است؟ آیا بر ما واجب یا جایز است که از شریعت های قبل از اسلام پیروی کنیم یا نه؟
مسائلی که از انبیاء و شریعت های گذشته در قرآن و احادیث صحیح آمده باشد به طوری که آیه و حدیث آن را مدح یا به انجام آن سفارش کرده باشد و یا بدون مخالفتی در مورد آن سکوت کرده باشد، برای ما حجت است و عمل به آن واجب یا سنت و... است.
برهمین اساس در برخی موارد پیامبر صلی الله علیه و سلم به شریعت انبیاء قبل از خودشان حکم کردند.
ختنه کردن هم از مواردی است که جز ارکان دین یهود و شریعت قبل از ما می باشد که با آمدن اسلام نه تنها با آن مخالفتی نشد بلکه به انجام آن سفارش شده و این مساله از قول و عمل پیامبر صلی الله علیه و سلم ثابت است.
بنابراین اگر کسی تصور کند که اگر مسلمانی ختنه کند خود را شبیه به یهودیان کرده است، تصور و برداشت غلطی است.
والله اعلم و بالله التوفیق

خسران و ضرر

خسران و ضرر

جهت دانلود و تماشای این سخنرانی اینجا کلیک کنید.