آیا ختنه کردن تشبیه به یهود می شود؟

 سوال: آیا ختنه کردن سنت یهودیان است یا نه؟ اگرسنت یهودیان است آیا ختنه کردن مسلمانان تشبه به آنها نمی شود؟
 پاسخ: ختنه کردن یکی از ارکان دین یهود است و در اسلام هم به ختنه کردن سفارش شده است اما در این که مسلمانان هم مانند یهودیان ختنه می کنند، شباهتی صورت می گیرد و مصداق این سخن و حدیث پیامبر صلی الله علیه و سلم که فرمودند: «هر کس که خودش را شبیه قومی بگرداند از آنان است» می شود درست نیست. زیرا:
* بدون در نظر گرفتن دین و آیین افراد، ختنه کردن یکی از مسائل فطری است که هر انسانی از نظر بهداشت و سلامت باید اقدام به این کار کند تا دچار بیماری و امراض مختلف نشود.
چنانچه در حدیثی پیامبر صلی الله علیه و سلم می فرماید: «الْفِطْرَة خَمْسٌ- أَوْ خَمْسٌ مِنَ الْفِطْرَةِ: الْخِتَانُ، وَالاِسْتِحْدَادُ، وَنَتْفُ الإِبْطِ، وتَقْلِیمُ الأَظْفَارِ، وَقَصُّ الشَّارِبِ»: «پنج چیز از امور فطری است: ختنه کردن، گرفتن موهای زیر ناف، کوتاه کردن ناخن، گرفتن موی زیر بغل و کوتاه کردن سبیل».
* در اصول فقه بحث داریم به عنوان «شرع من قبلنا» با این توضیح کوتاه که آیا شریعت های قبل از اسلام برای ما حجت است؟ آیا بر ما واجب یا جایز است که از شریعت های قبل از اسلام پیروی کنیم یا نه؟
مسائلی که از انبیاء و شریعت های گذشته در قرآن و احادیث صحیح آمده باشد به طوری که آیه و حدیث آن را مدح یا به انجام آن سفارش کرده باشد و یا بدون مخالفتی در مورد آن سکوت کرده باشد، برای ما حجت است و عمل به آن واجب یا سنت و... است.
برهمین اساس در برخی موارد پیامبر صلی الله علیه و سلم به شریعت انبیاء قبل از خودشان حکم کردند.
ختنه کردن هم از مواردی است که جز ارکان دین یهود و شریعت قبل از ما می باشد که با آمدن اسلام نه تنها با آن مخالفتی نشد بلکه به انجام آن سفارش شده و این مساله از قول و عمل پیامبر صلی الله علیه و سلم ثابت است.
بنابراین اگر کسی تصور کند که اگر مسلمانی ختنه کند خود را شبیه به یهودیان کرده است، تصور و برداشت غلطی است.
والله اعلم و بالله التوفیق

نظرات 1 + ارسال نظر
علیرضا سه‌شنبه 9 اردیبهشت 1399 ساعت 02:01

باسپاس از توضیحات روشنگرانه شما استاد بزرگوار،
لطفا" درخصوص ختنه دختران که در مذهب شافعی مرسوم میباشد، توضیحاتی بفرمایید. ممنون

خواهش می کنم برادر عزیز
ان شاء الله در این مورد پستی مستقل به اشتراک می گذارم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد