عهد با انسان

سوال: چرا انسان اون زمانی که با خداوند عهد کرده در قبل از پیدایش ( اَلَمْ اَعْهَدْ ...) این زمان، انسان یادش نمی آید؟
پاسخ: این عهد قبل از پیدایش نبوده که حال انسان آن را فراموش کرده باشد! بلکه این عهد در قرآن بیان شده است.
خداوند در قرآن می فرماید: «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ وَأَنْ اعْبُدُونِی هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ» (یس/60 و 61): «ای فرزندان آدم! مگر من به شما سفارش نکردم و امر نکردم که شیطان را پرستش نکنید؟ چرا که او دشمن آشکار شما است! و این که مرا بپرستید و بس که راه راست همین است».
توضیح: این عهد و پیمان از راه های مختلفی با انسان بسته شده است.
1- توسّط انبیاء. که این مورد در سوره و آیات (بقره / 168، اعراف / 27، یونس / 2 و زخرف / 62 ) به آن اشاره شده است.
2- توسّط عقل. چرا که دلائل عقلی با زبانی گویا به انسان ها می فهماند که نباید جز الله متعال را پرستید و اطاعت کرد.
3- از راه فطرت. چرا که انسان ذاتاً یکتاپرست بوده و فطرت سالم، طاعت و عبادت را منحصر به ذات پاک پروردگار می داند.
چنانچه رسول الله صلی الله علیه و سلم در حدیثی می فرماید: «ما مِنْ مَوْلودٍ إلا یُولَدُ على الفِطْرَةِ فأبَوّاهُ یُهَوِّدانِهِ أویُنَصِّرانِهِ أوْ یُمَجِّسَانِهِ» (بخاری/ ش:1359): «هر نوزادی برفطرت (اسلام) متولد می شود ولى پدر و مادرش او را یهودى یا نصرانى یا مجوسى می گرداند».
 بنابراین این عهد و پیمان قبل از پیدایش نبوده بلکه این عهد پس از این که انسان به دنیا می آید از راه های مختلفی با او بسته می شود.

والله اعلم و بالله التوفیق

تهدید کردن با سلاح

گاهی اوقات دیده می شود که برخی افراد با خود سلاح (چاقو، قمه و...) حمل می کنند و با آن افراد را تهدید و یا زخمی می کنند.
 این درحالی است که رسول الله صلی الله علیه و سلم در حدیثی می فرماید: «لا یُشِیرُ أَحَدُکُمْ عَلَى أَخِیهِ بِالسِّلاحِ، فَإِنَّهُ لا یَدْرِی لَعَلَّ الشَّیْطَانَ یَنْزِعُ فِی یَدِهِ، فَیَقَعُ فِی حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ» (متفق علیه): «هیچ یک از شما با اسلحه به طرف برادر مسلمانش اشاره نکند. زیرا شما نمی دانید شاید شیطان باعث شود تا به او ضربه ای بزنید و در نتیجه شما در چاله ای از جهنم بیفتید».
و در حدیث دیگر می فرماید: «مَنْ حَمَلَ عَلَیْنَا السِّلَاحَ فَلَیْسَ مِنَّا» (متفق علیه): «هر کس بر ما سلاح بکشد از ما نیست».
توضیح:
*ممکن است زمانی که شخص چاقو یا سلاحی دیگر به دست بگیرد و با آن حال شوخی یا جدی به سمت کسی بگیرد شیطان در آن لحظه او را فریب دهد و وسوسه کند و با آن سلاح شخصی را زخمی و یا بکشد که در نتیجه مرتکب گناهی بزرگ شده است.
*به دست گرفتن سلاح جز برای جهاد در راه خدا و یا حفاظت از جان و مال، جایز نیست.
متأسفانه برخی که خود را مسلمان هم می دانند، اسلحه به دست می گیرند و اقدام به زورگیری و غارت مال مسلمانان می کنند و حتی در حین درگیری فرد را به قتل می رسانند.
و یا برخی دیگر در اختلافات خانوادگی بدون در نظر گرفتن جانب حق، اقدام به کشتن برادر مسلمان می کنند.
و یا برخی به خاطر اختلافات جزئی و یا فکری اقدام به تهدید و یا کشتن برادر مسلمان می کنند.
این گونه افراد اگر خود را مسلمان و پیرو رسول الله صلی الله علیه و سلم می دانند پس باید بدانند که رسول الله صلى الله علیه وسلم از این کار نهی کرده است و از چنین افرادی اعلان بیزاری کرده و فرموده است: «از ما نیست» و اگر شخص مسلمانی را به ناحق به قتل برساند مرتکب گناه بزرگی شده است و عذاب دردناکی در انتظار اوست.

رعایت کردن ترتیب سوره ها در نماز

سوال: درمورد ترتیب خواندن سوره ها: اگر نماز گذار رکعت اول سوره ناس را خواند و رکعت دوم سوره فلق را خواند حکمش چیست؟ لطفا با دلیل پاسخ دهید.
جواب: قبل از پاسخ به این سوال باید بگویم: در مورد توقیفی بودن یا نبودن ترتیب سوره های قرآن بین علما اختلاف نظر وجود دارد اما جمهور علما معتقدند ترتیب سوره ها توقیفی نیست و اجتهادی است و دلیل شان این حدیث حذفیه رضی الله عنه می باشد:
که ایشان روایت کرده است: رسول الله صلی الله علیه وسلم شبی در نماز شب سوره ی بقره، سپس سوره ی نساء و سپس سوره ی آل عمران را خواند. (صحیح مسلم / ش:772)
حال اگر ترتیب سوره ها توقیفی و واجب می بود باید ابتدا سوره آل عمران و بعد سوره نساء خوانده می شد.
همچنین مصاحفی که در دست صحابه بود، ترتیب سوره ها در آن ها متفاوت بود.
حال با توجه به این نکته برخی از علما معتقدند رعایت نکردن ترتیب سوره ها در نماز مکروه هست.
چون مسلمانان بعد از عصر صحابه بر همگام شدن با ترتیب موجود در قرآن و ناپسند بودن عدم رعایت آن اتفاق نظرکردند.
برهمین اساس مستحب است نمازگزار قرآن را به همان ترتیبی که در قرآن آمده است بخواند و بر عکس خواندن سوره ها یعنی از آخر قرآن به اول مانند آنچه که در سوال آمده است اول سوره ناس سپس سورة فلق را بخواند، مکروه است.
چون با این کار شخص با ترتیب قرآن مسلمانان و تمام نمازگزاران جهان اسلام مخالفت کرده است.
البته لازم به ذکر است اگر کسی از روی فراموشی ترتیب سوره ها را رعایت نکند کراهیتی ندارد و کراهیت زمانی است که شخص عمدا ترتیب را رعایت نکند.
والله اعلم و بالله التوفیق