مرگ را فراموش نکنیم

خیلی از ما نسبت به دنیا و مال دنیا حریص هستیم تا جایی که برای رسیدن به دنیا و آنچه که در دنیاست از خیلی ارزش ها و باورهای خودمان می گذریم و آنها زیر پا می گذاریم.

شاید علتش این باشد که برخی از انسان ها هنوز به این باور نرسیده اند که روزی از این جهان خواهند رفت و شاید این موضوع مهم را فراموش کردند!

پس لازم است یادآوری کنم:

فقیر و پولدار می میرند، پیر و جوان می میرد، زشت و زیبا می میرند، مسلمان و کافر می میرند، ایرانی و غیر ایرانی می میرد، زن و مرد می میرد... پس همه ی ما روزی خواهیم مرد و آن روز دور نیست.

خداوند در قرآن می فرماید: «وَلَن یُؤَخِّرَ اللَّهُ نَفْساً إِذَا جَاء أَجَلُهَا» (منافقون/11): (خداوند هرگز مرگ کسی را به تأخیر نمی اندازد زمانی که مرگش فرا رسیده باشد).

چه خوب هست گاهی اوقات به قبرستان برویم تا با دیدن قبر دوستان و آشنایان به یاد مرگ بیفتیم تا فراموش نکنیم که روزی ما هم خواهیم رفت و این جسم زیبا و توانا روزی خوراک حیوانات درون قبر خواهد شد و این دنیا و آنچه که در دنیاست را ترک خواهیم کرد و تنها با تکه پارچه ای از دنیا خواهیم رفت.

به همین جهت رسول خدا صلی الله علیه و سلم فرمودند: «إِنِّی کُنْتُ نَهَیْتُکُمْ عَنْ زِیَارَةِ الْقُبُورِ فَزُورُوهَا فَإِنَّهَا تُذَکِّرُکُمِ الْآخِرَةَ»: (قبلاً شما را از زیارت قبور منع کرده بودم، ولی اکنون از آن ها دیدن کنید زیرا زیارت قبور شما را به یاد آخرت می اندازد).

پس لازم است به یاد مرگ باشیم و قبل از انجام کاری به خودمان یادآوری کنیم که روزی تنها در خاک و در قبر قرار خواهیم گرفت در این صورت:

 دل کسی را نمی شکنیم، اسیر شهوات زود گذر نمی شویم، دروغ نمی گوییم، غیبت نمی کنیم، گران فروشی نمی کنیم، به پدرومادر احترام می گذاریم، سر کسی کلاه نمی گذاریم، مال حرام نمی خوریم، کسی را اذیت نمی کنیم و... .

 ما نمی دانیم که کی، کجا و در چه حالتی خواهیم مرد پس در این لحظاتی که زنده هستیم بیاییم خوب زندگی کنیم تا بعد از مرگ مان همه بگویند: به به چه انسان خوبی بود خدا رحمتش کند.

امنیت و اهمیت آن

امروز صبح که جهت اقامه ی نماز عید به عیدگاه رفته بودم موج عظیمی از نمازگزاران را دیدم که این منظره برای من خیلی لذت بخش بود و از این مراسم باشکوه بی نهایت خوشحال شدم. شاید شما هم امروز این منظره های خاطره انگیز و زیبا و معنوی را از نزدیک یا در تصاویر دیده باشید و از دیدن آنها لذت برده باشید.
 اما این صحنه هایی که بنده امروز از نزدیک یا در تصاویری که از این مراسم با شکوه از جاهای مختلف ایران زمین در فضای مجازی دیدم، مرا به یک چیز مهم متوجه کرد و آن امنیت بود.
 همه ی ما امروز در کمال آرامش و امنیت نماز عید سعید فطر را اقامه و برگزار کردیم و در این مراسم با شکوه شرکت کردیم اما آیا با خود فکر کرده ایم که خدای نکرده اگر در کشورمان مانند بسیاری از کشورهای همسایه امنیت نداشتیم آیا می توانستیم این چنین مراسم با شکوهی را ببینیم؟ و این چنین در آسایش و امنیت نماز عید یا سایر مراسم های مذهبی را برگزار کنیم؟
 قطعنا امنیت نعمت بزرگی است که شاید خیلی از ما به آن توجه نمی کنیم و یا به آن اهمیت نمی دهیم اما باید بدانیم که امنیت در دین داری مردم بسیار موثر است و حکام و مسئولین یک کشور اسلامی وظیفه دارند تا محیط و جامعه را امن و ایمن قرار دهند تا مردم آن سرزمین بتوانند به راحتی پروردگار خویش را عبادت کنند و به احکام و دستورات خداوند عمل کنند.
 و یکی از عواملی که سبب دین گریزی می شود، محیط آلوده و نبود امنیت و آزادی عقیده است.
 زمانی که ملائکه می خواهند جان آن کسانی که به انحراف و بی دینی کشیده شدند را بگیرند از آنها می پرسند: «فِیمَ کُنتُمْ»: کجا بودید که این چنین بی دین و بدبخت شده اید؟ آنها در جواب می گویند: «کُنَّا مُسْتَضْعَفِینَ فِی الأَرْضِ»: ما در سرزمینی بودیم که نمی توانستیم به  دستورات دین عمل کنیم! (نساء/97)
 پس آرامش، آسایش و امنیت در دین داری مردم و در عمل کردن به دستورات دین بسیار تأثیر گذار است.
 الحمدلله ما در سرزمینی زندگی می کنیم که آرامش وامنیت وجود دارد و مساجد، حوزه های علمیه، علما و دعوتگران فعال هستند و حتی سایر مذاهب و ادیان دیگر آزادنه و در سایه امنیت مراسم های مذهبی خودشان را برگزار می کنند. لذا این نعمت بزرگی است که باید قدر آن را بدانیم و در حفظ و نگهداری آن باید تلاش کنیم.
 در پایان از خداوند سبحان می خواهم که این نعمت بزرگ و ارزشمند را از ما نگیرد و خداوند به آن کسانی که در حفظ امنیت و آرامش مردم، تلاش می کنند و زحمت می کشند، اجر دهد و به آنها توان و قوت بیشتری دهد و از خداوند می خواهم که ثبات و امنیت از دست رفته برخی کشورهای اسلامی را دوباره برگرداند و امیدوارم که مسلمانان بتوانند با تفکرات و مذاهب مختلف در سایه وحدت و امنیت در کنار یکدیگر زندگی کنند.
 همچنین عید سعید فطر را به تمام مسلمین جهان تبریک و تهنیت عرض می کنم و برای همه ی مسلمانان و مردم جهان آرزوی سلامتی، تندرستی و موفقیت می کنم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

شب قدر و جایگاه آن

دو دهه از ماه مبارک رمضان گذشت و دهه ی سوم این ماه مبارک شروع شد. دهه ی آخر ماه مبارک رمضان اهمیت ویژه ای دارد. چون در این دهه شبی ارزشمند و گرامی قرار گرفته است و آن شب قدر است که سوره ای به نام همین شب "قدر" در قرآن وجود دارد و الله متعال در مورد جایگاه و ارزش این شب می فرماید:
«إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ. وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ. لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْر. تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْرٍ. سَلَامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ»: (ما قرآن را در شب با ارزش قدر فرو فرستاده ایم وتو چه می دانی شب قدر کدام است (و چه اندازه عظیم است؟ شب قدر شبی است که از هزار ماه بهتر است. فرشتگان و جبرئیل در آن شب با اجازه پروردگارشان ، پیاپی (به کره زمین و به سوی پرستشگران و عبادت کنندگان شب زنده دار) می آیند برای هرگونه کاری ( که بدان یزدان سبحان دستور داده باشد ). آن شب، شب سلامت و رحمت (و درود فرشتگان بر مؤمنان شب زنده دار) است تا طلوع صبح).
حال شب قدر کدام شب است؟
امام بخاری و امام مسلم در صحیحین از ابن عمر روایت کرده اند: چند تن از اصحاب رسول الله شب قدر را در هفته ی آخر رمضان در خواب دیدند. وقتی ماجرا را به رسول الله تعریف کردند رسول الله فرمود: «أَرَى رُؤْیَاکُمْ قَدْ تَوَاطَأَتْ فِی السَّبْعِ الْأَوَاخِرِ فَمَنْ کَانَ مُتَحَرِّیَهَا فَلْیَتَحَرَّهَا فِی السَّبْعِ الْأَوَاخِرِ»: (این خواب شما حقیقت دارد چون شب قدر در هفته ی آخر رمضان قرار گرفته است پس هرکسی که می خواهد شب قدر را پیدا کند در هفته ی آخر رمضان در جست و جوی آن باشد). (متفق علیه)
و در جای دیگر رسول الله فرمودند: «إنی أریت لیلة القدر ثم أنسیتها - أو نسیتها - فالتمسوها فی العشر الأواخر فی الوتر»: (شب قدر به من نشان داده شد اما آن را از یاد بردم یا از یادم بردند، ولى آن را در دهه آخر رمضان و در شب هاى فرد جستجو کنید). (صحیح البخاری/ ش:2016)
با توجه به احادیث رسول الله صلی الله علیه و سلم به این نتیجه می رسیم که: شب قدر در دهه ی سوم و پایانی ماه مبارک رمضان و در شب های فرد یعنی در شب های بیست ویکم، بیست و سوم، بیست و پنجم، بیست و هفتم و بیست و نهم قرار دارد. به همین جهت تلاش کنیم در این شب ها به عبادت و کارهای نیک مشغول شویم تا این شب ارزشمند را دریابیم.
شب قدر و بخشش گناهان
شب قدر فرصتی است مناسب برای کسانی که در طول سال دچار انحراف و گناه شدند تا از پروردگار خویش عذرخواهی و توبه کنند زیرا هرکس شب قدر را دریابد گناهانش مورد عفو و بخشش الله متعال قرار می گیرد.
رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید: «مَنْ قَامَ لَیْلَةَ الْقَدْرِ إِیمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ»: (هر کس شب قدر را از روی ایمان و برای به دست آوردن اجر و پاداش در عبادت بگذراند همه ی گناهان گذشته اش مورد بخشش قرار خواهند گرفت). (متفق علیه)
خواننده گرامی! شب قدر در طول سال یک بار برای ما اتفاق می افتد و معلوم نیست که سال آینده زنده باشیم که شب قدر را دریابیم. پس امسال که خداوند به ما این توفیق را داده است این فرصت را غنیمت شمرده و این شب را در عبادت پروردگار مشغول شویم تا إن شاء الله مورد عفو و بخشش پروردگار عالم قرار گیریم.
 دعای شب قدر
شب قدر فرصتی است برای مناجات و نیایش با پروردگار عالم و در این شب هرکس حاجتی یا مشکلی یا گرفتاری دارد یا مرتکب به گناهی شده است دست به آسمان بلند کرده و از خدای خویش طلب کمک، یاری و بخشش می کند.
در کنار تمام دعاهایی که در این شب ارزشمند می شود دعای ویژه ای در شب قدر وجود دارد که رسول الله صلی الله علیه و سلم آن را به ما آموخته است.
مادر مومنان عایشه رضی الله عنها می گوید: به رسول خدا گفتم اگر شب قدر را دریافتم در آن شب چه دعایی بگویم؟ رسول الله فرمود: «قُولی: اللهمَّ إنّک عفُوُّ تُحبُّ الْعَفْو فاعْف عَنی»: «بگو: پروردگارا! تو بخشنده ای، عفو و بخشش را دوست داری؛ پس مرا مورد عفو و بخشش قرار بده».