آیا شیطان برای فریب آدم وارد بهشت شد؟

طرح شبهه: وقتی شیطان به آدم سجده نکرد، خداوند او را از بهشت بیرون کرد. حال چطور شد که شیطان توانست دوباره وارد بهشت شود و آدم و حوا را فریب دهد؟
پاسخ به شبهه: متاسفانه اسلام ستیزان این شبهه را هم در قالب جک و طنز درآورده اند که در این قالب قصد تمسخر اسلام و قرآن را دارند و در واقع می خواهند اسلام و قرآن را به تناقض گویی متهم کنند و آن را کتابی غیرآسمانی معرفی کنند.
اما قبل از پاسخ به این شبهه باید بگویم: کسی که این شبهه را مطرح کرده است یا نسبت به اسلام و قرآن آگاهی نداشته است و یا این که آگاه بوده اما به خاطر غرض هایی قصد عوام فریبی داشته است.
حال می پردازیم به پاسخ و بررسی این شبهه: زمانی که شیطان تکبر کرد و از فرمان الهی سرپیچی کرد و برای آدم سجده نکرد خداوند او را از درگاه خود بیرون کرد. شیطان پس از این که مقام و جایگاه خود را از دست داد و از بهشت اخراج شد از خداوند خواست که به او تا روز قیامت مهلت دهد و او را از بین نبرد تا در مسیرهدایت و رستگاری در کمین انسان بنشیند و از چپ، راست، جلو و پشت به سراغ او برود و او را گمراه و منحرف کند. خداوند هم این خواسته شیطان را پذیرفت و فرمود: من هم جهنم را برای تو و کسانی که از تو پیروی می کنند آماده کرده ام. (اعراف/ آیات 18-14)
بنابراین شیطان برای فریب و گمراه کردن انسان از هر راه و روشی استفاده می کند و آدم و حوا را به وسیله ی«وسوسه» فریب داد.
چنانچه خداوند در قرآن می فرماید: «فَوَسْوَسَ إِلَیْهِ الشَّیْطَانُ...» (طه/ 120): سپس شیطان (با نیرنگ و حیله) آدم را وسوسه کرد... و در جای دیگر می فرماید: «فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّیْطَانُ...» (أعراف /20): سپس شیطان آدم و حوا را وسوسه کرد... .
همان طور که در این آیات مشاهده کردید خداوند از کلمه «وسوسه» استفاده کرد و علمای لغت این کلمه را این چنین ترجمه و معنا کرده اند:
 "وسوسه" یعنی: "پیدا شدن اندیشه بد در دل". (فرهنگ جامع معین)
 "وسوسه" یعنی: بد اندیشیدن، چیزی بی نفع و بی خیر در دل افکندن توسط شیطان، اندیشه های بدی که شیطان در دل مردم می افکند. (لغتنامه دهخدا)
بنابراین شیطان برای فریب آدم و حوا از کلمه "وسوسه" استفاده کرد و امکان ارتباط و وسوسه شیطان، نیازی به حضور فیزیکی او نزد انسان ندارد به همین جهت خداوند از کلمه «وسوسه» استفاده کرد. برهمین این اساس شیطان بدون ورود به بهشت آدم را وسوسه و در نهایت فریب داد.
 خلاصه: شیطان نه داخل بهشت شد و نه به صورت جسمی مقابل آدم آمد بلکه خارج از بهشت با تدلیس و وسوسه آنها را فریب داد و امروزه با پیشرفت دانش بشر، این توانایی به وجود آمده که بدون حضور فیزیکی در یک مکان می توان با صدا، تصویر و حتی تصویر سه بعدی با دیگران ارتباط برقرار کرد. پس با توجه به این نکته و نیز با در نظر داشتن این حقیقت که در قرآن هم آمده است و به آن اشاره شد، شیطان از همان زمانی که اخراج شد، اجازه ارتباط و گمراه کردن انسان را از پروردگار دریافت کرد. 
بنابراین انسان همواره باید از شر وسوسه های شیطان به خداوند پناه ببرد چنانچه خداوند به رسول الله صلی الله علیه و سلم این سفارش را کرد و سوره "ناس" را نازل کرد و فرمود: «مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ»: بگو ای محمد که از شر وسوسه های شیطان به خداوند پناه می برم.
چون وسوسه یکی از چیزهایی است که شیطان به وسیله آن انسان را فریب می دهد چنانچه آدم و حوا را فریب داد.

نقش علما و داعیان در دین گریزی

از آنجایی که بحث دین گریزی یک بحث جدی است و این مساله یکی از دغدغه های اساسی داعیان و علما دلسوز است لذا باید بیشتر به این موضوع پرداخته شود و در این راستا اقداماتی صورت گیرد.
دین گریزی عوامل مختلفی دارد که از مهمترین آنها می توان به فقر، تهاجم دینی و فرهنگی، محیط، دوست و همنشین، پیروی از هوای نفس و ... اشاره کرد.
که هریک از آنها شرح و تفصیل بیشتری را می طلبد اما چون بحث ما در این مقاله پیرامون نقش داعیان و علما در دین گریزی است لذا به همین مقدار اکتفا می کنم. 
ادامه مطلب ...