آیا امام ابوحنیفه دچار کفر شده است؟

برخی علما در کتب شان نسبت به امام ابوحنیفه رحمه الله جرح هایی را وارد کردند که در این اقوال روایتی وجود دارد که شاید ذهن برخی از خواننده ها و طلاب را به خود مشغول کرده و می کند و آن روایتی است که: عبد الله بن أحمد رحمه الله در «السنة/ ج1/ ص204» و فسوی رحمه الله در«المعرفة والتاریخ/ ج2/ ص791» روایت کرده اند که متن روایت این است: «سفیان الثوری یقول: استتیب أبو حنیفة من الکفر مرتین»: (سفیان ثوری می گوید: از ابوحنیفه دو بار خواسته شد که از کفر توبه کند).

 

پاسخ به این روایت:

این سخن مجهول و نامعلوم است زیرا:

*در این روایت نوع کفری که از ایشان خواسته شده است توبه کند ذکر نشده است. چون اگر امام ابوحنیفه مرتکب به کفر یا انحراف اعتقادی که سبب خارج شدن ایشان از دین شده است حتما علمای اسلام در طول تاریخ  آن را بیان و مورد نقد و بررسی قرار می دادند.

*بی شک امام ابوحنیفه رحمه الله یکی از امامان اهل سنت و یکی از رهبران مذاهب اسلامی است که پیروان زیادی هم دارد و مورد قبول مسلمانان است که در برخی مسایل به سخن ایشان اعتماد و استناد کرده می شود و دو کتاب "فقه الاکبر" و "عقیدة الطحاویة" که در آنها مسایل اعتقادی بیان شده است و منسوب به ایشان است و از ایشان نقل شده است، مورد تأیید علما و مذاهب اسلامی است.

به همین دلیل می توان گفت که امام ابوحنیفه مرتکب به کفری نشده است.

خلاصه: اگرچه برخی محدثین امام ابوحنیفه را در نقل احادیث مورد جرح قرار داده اند و یا برخی فتواهای ایشان مورد پذیرش علما و حتی شاگردان ایشان نیست اما این به این معنا نیست که امام ابوحنیفه را به کفری که سبب مرتد شدن و خارج شدن ایشان از دین اسلام می شود، متهم کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد