ازدواج بدون رضایت والدین

سوال: بنده می خواهم با پسر مورد علاقه ام ازدواج کنم اما پدرم و خانواده ام با این ازدواج موافق نیستند. حال سوالم این است که اگر بدون اجازه آنها ازدواج کنم اشکالی دارد؟
جواب: این سوال شما را از دو دیدگاه شریعت و مشاوران خانواده پاسخ می دهم:  
1- از نظر شرع: جمهور علما و فقها اجازه سرپرست دختر را در صحیح بودن ازدواج شرط می دانند و در صورت عدم اجازه سرپرست دختر، ازدواج را باطل می دانند.
اما احناف اجازه سرپرست دختر را شرط نمی دانند و ازدواج بدون اجازه سرپرست را صحیح می دانند. البته دختری که به سن بلوغ و تشخیص رسیده باشد و یا مطلقه یا بیوه باشد در غیر این صورت رضایت پدر و سرپرست دختر لازم است.
که هریک از آنها دلایل مختلفی از احادیث دارند و حدیثی که احناف به آن استناد می کند صحیح است و احادیثی هم که جمهور به آنها استناد می کنند صحیح هستند.
اما نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که امکان جمع بین دلیل احناف و جمهور وجود دارد به این صورت که برای دختر در انتخاب همسرش حقی وجود دارد به همین جهت ولی حق ندارد بدون اجازه دختر؛ او را به ازدواج کسی درآورد و از طرفی دختر هم حق ندارد خودش را بدون اجازه سرپرستش به ازدواج کسی درآورد و در احادیثی که جمهور به آن استناد کردند، رسول الله صراحتا اذن ولی را شرط نکاح معرفی کرد و در حدیثی که احناف به آن استناد کردند، رسول الله فرمود تنها اجازه ولی کافی نیست بلکه دختر هم باید به ازدواجی که می کند راضی باشد.
به عبارتی دیگر می توان گفت: در این مساله نسبت تساوی وجود دارد. یعنی همان طور که اجازه ولی در نکاح لازم و ضروری است و ازدواج بدون آن صحیح نمی باشد؛ اجازه و رضایت دختر هم در ازدواج لازم و ضروری است. به این ترتیب رضایت و اجازه هر دو (دختر و پدر) در ازدواج مهم و ضروری است.
جهت اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع مقاله ای که با عنوان "حکم ازدواج بدون اجازه سرپرست دختر" در کانال منتشر شده است را دریافت و مطالعه کنید.
2- از نظر مشاوران: ازدواج با رضایت والدین، آرامش بیشتری را برای شما ایجاد می کند اما این رضایت نباید به قیمت نارضایتی شما از ازدواج به دست بیاید. به عبارت دیگر نباید صرفا به خاطر رضایت والدین تن به ازدواجی دهید که با آن موافق نیستید.
 از سوی دیگر، گاهی اوقات والدین با دلایل واهی با ازدواج مخالفت می کنند که در این صورت با استقامت و تلاش و واسطه قرار دادن بزرگتر های فامیل که پدر و مادر شما از آنها حرف شنوی دارند، نظر آنها را جلب کرده و آنها را متوجه اشتباه شان کنید و در جلب رضایت آنها باید صبور باشید.
چون اگر انتخابی خارج از رضایت والدین داشته باشید ممکن است عواقب خوبی در آینده نداشته باشد و شما دچار آسیب های روحی و روانی شوید.
بنابراین از نظر شرع، رضایت پدر و دختر در ازدواج لازم است و از نظر مشاوران، رضایت پدر و خانواده در داشتن زندگی آرام موثر است.

والله اعلم و بالله التوفیق

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد