آفرینش کائنات به خاطر رسول الله صلی الله علیه و سلم!

یکی از سخنانی که بین مردم، عوام و حتی بین برخی از خواص مشهور است این است که خداوند کائنات، هستی و آدم را به خاطر رسول الله صلی الله علیه خلق کرده است! که در این نوشتار قصد دارم به بررسی این سخن و موضوع بپردازم.
این مطلب را حاکم و بیهقی روایت کرده اند که متن و سند آن به این شرح است:
حَدَّثَنَا أَبُو سَعِیدٍ عَمْرُو بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَنْصُورٍ الْعَدْلُ، ثنا أَبُو الْحَسَنِ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ بْنِ إِبْرَاهِیمَ الْحَنْظَلِیُّ، ثنا أَبُو الْحَارِثِ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُسْلِمٍ الْفِهْرِیُّ، ثنا إِسْمَاعِیلُ بْنُ مَسْلَمَةَ، أَنْبَأَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ زَیْدِ بْنِ أَسْلَمَ، عَنْ أَبِیهِ، عَنْ جَدِّهِ، عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: لَمَّا اقْتَرَفَ آدَمُ الْخَطِیئَةَ قَالَ: یَا رَبِّ أَسْأَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ لَمَا غَفَرْتَ لِی، فَقَالَ اللَّهُ: یَا آدَمُ، وَکَیْفَ عَرَفْتَ مُحَمَّدًا وَلَمْ أَخْلُقْهُ؟ قَالَ: یَا رَبِّ، لِأَنَّکَ لَمَّا خَلَقْتَنِی بِیَدِکَ وَنَفَخْتَ فِیَّ مِنْ رُوحِکَ رَفَعْتُ رَأْسِی فَرَأَیْتُ عَلَىَ قَوَائِمِ الْعَرْشِ مَکْتُوبًا لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ فَعَلِمْتُ أَنَّکَ لَمْ تُضِفْ إِلَى اسْمِکَ إِلَّا أَحَبَّ الْخَلْقِ إِلَیْکَ، فَقَالَ اللَّهُ: صَدَقْتَ یَا آدَمُ، إِنَّهُ لَأُحِبُّ الْخَلْقِ إِلَیَّ ادْعُنِی بِحَقِّهِ فَقَدْ غَفَرْتُ لَکَ وَلَوْلَا مُحَمَّدٌ مَا خَلَقْتُکَ». (المستدرک على الصحیحین / ش: 4228) و (دلائل النبوة / ج 5/ ص 489)
ترجمه: «زمانی که آدم گناه کرد گفت: یا رب به حق محمد از تو می خواهم که مرا ببخشی. خداوند گفت: ای آدم! محمد را از کجا می شناسی در حالی که من او را خلق نکرده ام؟ گفت: یا رب هنگامی که با دست خودت مرا خلق کردی و در من از روح خودت دمیدی سرم را بلند کردم دیدم بر چهار طرف عرش نوشته شده: لا إله إلا الله محمد رسول الله! دانستم که هیچ چیزی به اسم تو اضافه نمی شود مگر اینکه محبوب ترین خلق نزد تو باشد. خداوند گفت: تو را بخشیدم و اگر محمد نبود تو را خلق نمی کردم».  
بررسی حدیث
این حدیث موضوع و باطل است چون در سند این حدیث دو اشکال وجود دارد:
 اشکال اول: عبدالرحمن بن زید بن اسلم 
خود امام بیهقی در پایان این حدیث گفته است: «تفرد به عبد الرحمن بن زید بن أسلم من هذا الوجه عنه وهو ضعیف»: «این حدیث را فقط عبدالرحمن بن زید روایت کرده و او ضعیف است». (دلائل النبوة / ج 5/ ص 489)
امام یحیى بن معین می گوید: «عبد الرحمن بن زید بن أسلم لیس بشیء». (سؤالات ابن الجنید / ش:548) و (الضعفاء الکبیر / ج2/ ص331)
امام ترمذی در مورد او می گوید: عَبْدُ الرَّحْمَنِ بنُ زَیْدِ بْنِ أَسْلَمَ ضَعِیفُ الْحَدِیثِ، سَمِعْتُ مُحَمَّدًا یَقُولُ: قَالَ عَلِیُّ بْنُ الْمَدِینِیِّ: عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ زَیْدِ بْنِ أَسْلَمَ ضَعِیفُ الْحَدِیثِ»:

عبد الرحمن بن زید بن أسلم در حدیث ضعیف است، از امام بخاری شنیدم که می گفت: علی بن المدینی گفته است: عبد الرحمن بن زید بن أسلم در حدیث ضعیف است». (العلل الکبیر/ ص: 84)

ابن ابی حاتم می گوید: «عبد الرحمن بن زید بن أسلم ضعیفُ الحدیث». (علل الحدیث / ج5/ ص513)
امام جرجانی ایشان را ضعیف می داند (الکامل فی ضعفاء الرجال/ ش: 1105) و در جای دیگر می گوید: «امام نسائی هم ایشان را ضعیف می داند». (الکامل فی ضعفاء الرجال / ج4/ ص270)
علامه ابن حجر عسقلانی می گوید: «عبد الرحمن بن زید بن اسلم ضعیف است». (لسان المیزان / ج6/ ص103)
امام ذهبی می گوید: «ضعفه أحمد والدارقطنی»: «امام احمد و امام دارقطنی، عبد الرحمن بن زید بن أسلم را ضعیف می دانند».(المغنی فی الضعفاء /ش: 3568)
اشکال دوم: عبدالله بن مسلم الفهری
امام ذهبی در مورد عبدالله بن مسلم و حدیثش می گوید: «روى عن إسماعیل بن مسلمة ابن قعنب عن عبد الرحمن بن یزید بن سلم خبرا باطلا فیه: یا آدم لولا محمد ما خلقتک»: «عبدالله بن مسلم از اسماعیل بن مسلمة از عبدالرحمن بن یزید خبر دروغ و باطلی را روایت کرده است که در آن روایت آمده است: ای آدم اگر محمد نبود تو را خلق نمی کردم». (میزان الاعتدال فی النقد الرجال / ش: 4604)
البته لازم به ذکر است این حدیث با الفاظ «لَوْلاکَ لَمَا خَلَقْتُ الأَفْلاکِ»: «ای محمد اگر تو نبودی کائنات را خلق نمی کردم» هم روایت شده است که ملا علی قاری از قول صغانی می گوید: این حدیث موضوع و باطل است. (تذکرة الموضوعات/ ص86) و (الآثار المرفوعة فی الأخبار الموضوعة / ص44)
همچنین علامه شوکانی به موضوع و باطل بودن این حدیث اشاره کرده است و ایشان هم این قول صغانی را نقل کرده است». «الفوائد المجموعة فی الأحادیث الموضوعة / ش: 18)
بنابراین این حدیث و سخن از جمله سخنان باطل و دروغی است که به الله و رسول نسبت داده شده است و از نقل چنین احادیثی جزء برای آگاهی افراد از دروغ بودن آن، باید پرهیز کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد