نیت در سفر

سوال: استاد من از تربت جام نیت کردم برم تهران اما نیتم زیر ده روز بود و الان از سیزده روز گذشته و معلوم هم نیست که چه زمانی برگردم! شاید دو سه روز دیگه شاید هم چند ماه دیگه... خلاصه مشخص نیست چند روز باید بمانم. حالا نمازها را شکسته بخوانم یا کامل؟
جواب: قبل از پاسخ به سوال شما باید نکته ای را بگویم و آن این که:
در مورد این که شخص کمتر از چند روز یا بیشتر از چند روز مسافر یا مقیم محسوب می شود بین علما و مذاهب اختلاف نظرهایی وجود دارد.
از نظرجمهور علما از جمله شوافع اگر شخصی بیشتر از چهار روز نیت اقامت در جایی را داشه باشد نمازش را کامل بخواند و اگر چهار روز یا کمتر از آن نیت اقامت داشت نمازش را شکسته بخواند.
اما از نظر احناف اگر شخص نیت کمتر از پانزده روز اقامت در جایی را داشت مسافر محسوب شده و نمازش را باید شکسته بخواند اما اگر پانزده روز یا بیشتر، نیت اقامت داشت نماز را باید کامل بخواند.
حال با توجه به این که شما نیت تعداد روزهای مشخصی ندارید، هر چقدر که در آنجا بمانید مسافر محسوب می شوید و نمازهای تان را شکسته بخوانید.
 زیرا ابن عباس روایت کرده است: «أقام النبی صلى الله علیه وسلم تسعة عشر یقصر»: «رسول الله صلی الله علیه و سلم نوزده روز اقامت کرد و نمازهایش را شکسته می خواند». (صحیح بخاری/ ش:1080)
بنابراین چون نیت ماندن شما مشخص نیست و معلوم نیست کار شما چند روز طول بکشد، شما مسافر هستید و نمازتان را شکسته بخوانید اگرچه مدت زیادی در آنجا بمانید.
والله اعلم و بالله التوفیق

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد