از اهل علم سوال کنید

فضای مجازی با داشتن فواید، مضراتی هم دارد و حتی ممکن است افرادی که استفاده صحیح از فضای مجازی می کنند دچار گمراهی شوند. شاید سوال کنید چگونه؟
افرادی در فضای مجازی و در گروه های مختلف هستند که با هویت های نامعلوم و بدون آگاهی از علوم اسلامی، در مسایل دینی نظر می دهند و بعضا دیده شده فتوا هم می دهند و متاسفانه مردم هم در فضای مجازی به آنها اعتماد کرده و سوالات شرعی خود را از آنها می پرسند.
در حالی که ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻋﻠﻤﺎ افرادی هستند ﮐﻪ ﺩﺭ برخی ﺍﺯ علوم و فرهنگ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﭼﻮﻥ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻭ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻣﻬﺎﺭﺕ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﻋﺪﻡ آگاهی و مهارت از ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﺳﻨﺖ، ﺍﻫﻠﯿﺖ و شایستگی این را ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ که ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺭ ﺩﯾﻨﯽ ﻓﺘﻮﺍ و نظر ﺩﻫﻨﺪ.
ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ علما افرادی باشند ﮐﻪ ﺩﺭ ﻓﻨﻮﻥ ﺳﺨﻨﻮﺭﯼ، ﺗﺒﻠﯿﻎ ﻭ ﻣﻮﻋﻈﻪ ﻣﻬﺎﺭﺕ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﺍﻫﻞ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺒﺎﺷﻨﺪ. چون ﻣﻮﻋﻈﻪ ﻭ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﻫﻨﺮﯼ ﺟﺪﺍﮔﺎﻧﻪ است اما ﻓﻘﻪ ﻭ ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﻓن ﺩﯾﮕری است.
دلیل نمی شود چون فلان عالم صدای خوبی دارد یا سخنرانی خوبی می کند و یا معلومات دارد اهلیت فتوا هم داشته باشد!
حال با وجود این که در بین علما ممکن است چنین افرادی باشد چطور می توان به افراد مجهول الحال در فضای مجازی اعتماد کرد و سوالات شرعی را از آنها پرسید؟
در حالی که نمی دانیم سطح آگاهی آنها از علوم اسلامی چقدر است؟ و آیا اهلیت این را دارد که فتوا دهد و به سوالات شرعی پاسخ دهد یا نه!
از طرفی دیگر سوالات دینی را باید از عالمی پرسید که عامل و با تقوا باشد و فردی میانه رو باشد چون کسی که دچار افراط و تفریط می شود سبب تباهی اسلام می شود و کسی که به آنچه که می داند عمل نمی کند و تقوا ندارد، ممکن است برخی چیزهای حرام را حلال کند تا راه را برای انجام کار خود باز کند و چنین شخصی پرده ی میان حلال و حرام را پاره می کند.
چنین افرادی نه تنها سبب گمراهی خود می شوند بلکه با دادن فتواهای غلط و نادرست سبب گمراهی سایر افراد هم می شوند.
رسول الله صلی الله علیه و سلم در حدیثی می فرماید: «خداوند علم را از سینه ی علما محو نمی کند بلکه با وفات علما آن را از بین می برد و وقتی که علما از بین رفتند؛ مردم، جاهلان را رهبر خود قرار می دهند و مسائل خود را از آنها می پرسند و رهبران شان نیز از روی جهالت فتوا می دهند که هم خودشان گمراه می شوند و هم دیگران را گمراه می کنند». (متفق علیه)
برهمین اساس باید مراقب بود و سوالات شرعی را باید از کسانی پرسید که نسبت به علوم دینی آگاهی داشته باشد، عامل و باتقوا باشد، تندرو نباشد و سوال کننده نسبت به علم و تقوای او شناخت کافی داشته باشد.
چنانچه خداوند در قرآن می فرماید: «فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ» (نحل/43): «اگر نمی دانید از علما و آگاهان بپرسید».
پس نباید به هرکسی اعتماد کرد و سوالات شرعی را از او پرسید به خصوص در فضای مجازی که افراد با هویت های نامعلوم در گروه های مختلف از روی جهل و نادانی فتوا می دهند و با دادن فتواهای نادرست سبب گمراهی مردم می شوند.
سوالات شرعی را از علمایی که نسبت به علم و تقوای آنها شناخت دارید، سوال کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد