رابطه در دوران نامزدی

یکی از فلسفه های ازدواج این است که مرد در کنار همسرش به آرامش برسد و یکی از چیزهایی که سبب آرامش مرد و زن می شود ارتباط صحیح زناشویی و رفع نیازهای جنسی است.

الله متعال در قرآن می فرماید: «خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً» (روم/21)خداوند برای شما از جنس خودتان همسرانى آفرید تا با آنها آرام بگیرید و بین شما دوستى و مهربانى قرارداد».

و در احادیث و روایات هم به بحث خانواده و مسایل زناشویی توجه ویژه ای شده است.

در حدیثی رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: «در همبستری یکی از شما با همسرش صدقه است».

اصحاب گفتند: ای رسول خدا! آیا کسی از ما که شهوتش را برآورده می کند به او ثواب می رسد؟

پیامبر فرمودند: «به من بگویید که اگر این عمل را در جای حرام انجام دهد گناه نیست؟»

گفتند: آری. پیامبر فرمودند: «همچنین اگر در جای حلال شهوت را برآورده کند به او اجر و ثواب می رسد». (صحیح مسلم/ش: 53) و...

اما یکی از مشکلاتی که در برخی جوامع و خانواده ها در بحث ازدواج وجود دارد ارتباط دختر و پسر در دوران نامزدی است.

اگرچه این مساله در گذر زمان در بسیاری از خانواده ها حل شده و با روابط دختر و پسر در دوران نامزدی مشکلی ندارند اما هنوز هم افرادی هستند که به خاطر رسم و رسومات منطقه ای و عرفی و یا به خاطر غیرت و تعصبی که دارند، اجازه نمی دهند که دختر و پسر در دوران نامزدی هرگونه ارتباطی داشته باشند.  

برهمین اساس می توان گفت خانواده ها در برخورد با این مساله به دو دسته تقسیم می شوند:

گروه اول: با ارتباط دختر و پسر در دوران نامزدی مشکلی ندارند و سخت گیری نمی کنند اما این ارتباط را محدود می دانند و به دختر و پسر، خصوصا به دختر توصیه می کنند که از برقراری رابطه کامل جنسی در دوران عقد و نامزدی خود داری کنند و رابطه کامل زناشویی را به پس از عروسی موکول کنند.

گروه دوم: با هرنوع ارتباط در دوران نامزدی مخالف هستند و چه بسا اجازه ملاقات هم به آنها نمی دهند.

بنده با گروه دوم سخنی ندارم و این نوع تفکر و برخورد را به ضرر دختر و پسر می دانم و اگر هرگونه اختلاف و یا دلسردی از جانب پسر احساس کردند باید در مرحله اول خودشان را مقصر بدانند.

چه بسا افرادی بودند به خاطر این نوع رفتار پس از عروسی تلافی کردند و مواردی را سراغ دارم که فرد پس از عروسی اجازه نداد که همسرش ارتباطی با خانواده اش داشته باشد و یا پس از عروسی آقا پسرازدواج مجدد کرد تا تلافی کند.

و چه بسا آقا پسر به خاطر نداشتن ارتباط با نامزدش برای تخلیه عواطف و غرایز جنسی خود به کارهای غیر شرعی روی آورده و با نامحرم ارتباط حرام برقرار می کند که این بزرگترین آسیب را بر خانواده و جامعه وارد می کند.

زندگی مشترک میدان جنگ نیست و همان طور که خداوند در قرآن فرموده است هدف از ازدواج این است که زن و مرد در کنار یکدیگر به آرامش برسند اما متاسفانه برخی به خاطر رسم و رسومات غلط سبب از بین رفتن آرامش و خراب شدن آینده دخترشان می شوند.

رابطه کامل جنسی در دوران نامزدی از دیدگاه شریعت و خانواده

دختر و پسر پس از محرمیت عرفا، قانونا و شرعا زن و شوهر محسوب شده و هرگونه ارتباطی می توانند داشته باشند. بنابراین از نظر شرعی وقتی صیغه عقد محرمیت بین پسر و دختر جاری شد، آنها اجازه دارند روابط زناشویی کاملا آزادانه ای داشته باشند. یعنی می توانند با یکدیگر همبستر شوند و غریزه جنسی یکدیگر را کاملا ارضا کنند.

اما برخی از خانواده ها و حتی برخی از مشاوران با رابطه کامل جنسی در دوران نامزدی مخالف هستند.

این دسته از خانواده ها و مشاوران دلایل زیادی برای به تأخیر انداختن هرگونه روابط کامل و جدی جنسی تا بعد از عروسی ذکر می کنند که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد:

عدم شناخت کامل از یکدیگر، احتمال باردار شدن ناخواسته دختر، از بین رفتن انگیزه و اشتیاق در دو طرف و خصوصا پسر برای تشکیل زندگی مشترک، چرا که معتقدند مردان بعد از اینکه میل جنسی خود را ارضا کردند، برای برگزاری عروسی بی انگیزه می شوند.

البته همانطور که گفته شد، کسانی که چنین دیدگاهی و نظری دارند به طور کلی داشتن هر نوع رابطه ای را منع نمی کنند بلکه توصیه می کنند دختر و پسر به شیوه هایی غیر از رابطه کامل زناشویی یکدیگر را ارضا کنند.

شیوه هایی مثل: لمس کردن، بازی های عاشقانه، لمس قسمت های حساس بدن، بوسیدن و ... که البته ارضا شدن از این راه ها برای زن و شوهر از نظر شرعی هم هیچ اشکالی ندارد.

اما علت اصلی مخالفت آنها از رابطه کامل زناشویی "ترس" است.

تجربه های تلخی مثل برهم خوردن روابط، طلاق های فراوان در دوران عقد و در پی آن ضربه های شدید روحی که به هردو طرف و خصوصا به دختر وارد می شود باعث شده است که خانواده ها و مشاوران نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری نشان دهند که البته کاملا قابل درک است.

سخنی با دختر و پسر

همان طور که گفته شد همبستر شدن در دوران نامزدی از نظر شرعی و قانونی هیچ اشکالی ندارد اما این که در دوران نامزدی بخواهید با نامزدتان همبستر شوید، به خودتان بستگی دارد و تصمیم با شماست اما گرفتن این تصمیم کار ساده ای نیست و نباید از کنار آن به سادگی عبور کنید.

به همین جهت قبل از این که بخواهید با نامزدتان رابطه کامل جنسی برقرار کنید لازم است به چند نکته توجه کنید:

نکته اول: بارداری ناخواسته در دوران نامزدی یکی از ریسک هایی است که باید از آن آگاه باشید و در مورد آن فکر کنید.

همچنین احتمال به هم خوردن ازدواج شما به هر دلیلی یکی دیگر از ریسک هایی است که باید به آن فکر کنید. باید بدانید که اختلافات در دوران نامزدی ممکن است به وجود بیاید و تعداد کسانی که در همان ابتدای راه و در دوران عقد از یکدیگر جدا شده اند کم نیستند. بنابراین قبل از برقراری روابط کامل جنسی با نامزدتان، به این موارد خوب فکر کنید.

نکته دوم: آخر و عاقبت هیچ ازدواجی از قبل معلوم نیست به همین جهت نمی توان با اطمینان گفت شما تا آخر عمر با هم زندگی خواهید کرد یا خیر. برهمین اساس اگر قصد دارید با نامزدتان همبستر شوید، بهتر است یک شناخت و اطمینان نسبی بین شما وجود داشته باشد و هرچقدر این شناخت و اطمینان بیشتر باشد، ریسک مواجه شدن با اتفاقات احتمالی مثل طلاق و جدایی در دوران عقد کمتر خواهد شد.

فراموش نکنید که در صورت به هم خوردن ازدواج شما، چنانچه رابطه زناشویی به طور کامل بین شما برقرار شده باشد، هردوی شما آسیب خواهید دید.

شاید در نگاه اول به نظر برسد در چنین موقعیتی فقط دختر آسیب می بیند، اما مسئولیت های قانونی پسر نیز در صورت برداشته شدن بکارت نامزدش بیشتر خواهد شد. پس اگر هنوز مطمئن نیستید که ازدواج شما دوام خواهد داشت یا خیر، بهتر است همبستر شدن با نامزد خود را به تاخیر بیندازید.

و به این مساله دقت داشته باشید که هرگز به خاطر نامزدتان کاری را که آمادگی آن را ندارید انجام ندهید. این که او می خواهد و یا دوست صمیمی شما نیز در دوران نامزدی اش با همسر خود همبستر شده است و یا دلایلی از این قبیل، هرگز دلیل کافی برای این که با نامزد خود همبستر شوید، نیست.

نکته سوم: آیا می دانید که هیچ یک از راه های پیشگیری از بارداری صد در صد تضمین شده نیستند؟

به عنوان مثال استفاده از کاندوم می تواند احتمال بارداری را تا حدود هشتاد و پنج درصد کاهش دهد و هنوز پانزده درصد احتمال حاملگی وجود دارد. بنابراین اگر آمادگی بچه دار شدن در دوران عقد را ندارید، بهتر است روابط کامل زناشویی را تا بعد از عروسی به تأخیر بیندازید.

سخن پایانی

در این که بخواهید رابطه کامل جنسی برقرار کنید عجله نکنید. از نظر عرف و فرهنگ عمومی هم بهتر است این رابطه به بعد از عروسی موکول شود و از طرفی دیگر به تأخیر انداختن این کار باعث می شود دختر و پسر انگیزه بیشتری برای شروع زندگی مستقل داشته باشند.

در دوران نامزدی دختر و پسر می توانند با شیوه های دیگری از لذایذ جنسی نسبت به یکدیگر بهره مند شوند چرا که در هر مرحله از ازدواج لذت های ویژه و خاصی وجود دارد و دوران نامزدی یکی از این مراحل است که لذت خاص خود را دارد و سعی شود در این دوران به بازی های عاشقانه، لمس قسمت های حساس بدن، بوسیدن و ارتباط کلامی و عاطفی اکتفا شود.

اگر در دوران نامزدی موفق عمل کنید سازنده یک زندگی موفق خواهید بود. این موفقیت را با آموختن مهارت های زندگی و ارتباط عاطفی تضمین کنید.

با آرزوی خوشبختی برای همه جوانان و خانواده ها.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد