خود ارضایی

استمناء یا خود ارضایی (جق - جلق) عملی زشتی است که متاسفانه برخی دختران و پسران گرفتار آن هستند و این عمل سبب به وجود آمدن مشکلات جسمی و روحی می شود که بسیاری از افراد از عوارض جبران ناپذیر آن اطلاع کافی ندارند.

افرادی که خود ارضایی را تجربه می کنند فقط برای مدت کوتاهی احساس رضایت و آسودگی دارند اما بعد از آن همه چیز برعکس می شود.

بنده با توجه به حرفه و تخصص خودم قصد دارم در این پست از نگاه شریعت این عمل زشت را مورد بررسی قرار دهم. به همین جهت اگر کسی می خواهد از آسیب و عوارض خود ارضایی آگاهی پیدا کند پیشنهاد می کنم به سایت ها یا مجلات یا شبکه های پزشکی مراجعه کند.

(به ادامه مطلب بروید)

 استمناء یا خود ارضایی (جق - جلق) عملی زشتی است که متاسفانه برخی دختران و پسران گرفتار آن هستند و این عمل سبب به وجود آمدن مشکلات جسمی و روحی می شود که بسیاری از افراد از عوارض جبران ناپذیر آن اطلاع کافی ندارند.

افرادی که خود ارضایی را تجربه می کنند فقط برای مدت کوتاهی احساس رضایت و آسودگی دارند اما بعد از آن همه چیز برعکس می شود.

بنده با توجه به حرفه و تخصص خودم قصد دارم در این پست از نگاه شریعت این عمل زشت را مورد بررسی قرار دهم. به همین جهت اگر کسی می خواهد از آسیب و عوارض خود ارضایی آگاهی پیدا کند پیشنهاد می کنم به سایت ها یا مجلات یا شبکه های پزشکی مراجعه کند.

از آنجایی که در مورد حرام بودن استمناء یا همان خود ارضایی نص صریحی وجود ندارد به همین جهت علما در مورد آن اختلاف نظر دارند و در این مساله به سه گروه تقسیم می شوند:

گروه اول: گروهی از علما و فقها به خاطر نبودن نص صریحی در مورد حرام بودن خودارضایی، گفته اند: «استمناء مکروه است».

گروه دوم: برخی از علما می گویند: استمناء جایز نیست اما اگر شخصی در شرایطی قرار گرفت که به زنا مبتلا می شد در این صورت استمناء بهتر است.

توضیح: این به این معنا نیست که خودارضایی گناهی ندارد بلکه این عمل از گناهان صغیره محسوب می شود لذا از این که به گناه کبیره (زنا) مبتلا شود استمناء که گناه صغیره هست، بهتر است. به عبارتی می توان گفت: «استمناء از زنا بهتر است».

گروه سوم: جمهور علما می گویند: «استمناء یا خود ارضایی حرام است».

اگرچه در مورد حرام بودن خود ارضایی نص صریحی وجود ندارد اما این گروه از علما دلایلی را برای تحریم استمناء و خود ارضایی بیان کردند که بیانگر تحریم این عمل است.

دلیل حرام بودن خود ارضایی:

*الله متعال در مورد صفات مؤمنین می فرماید: «والذین هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِکَ فَأُولَئِکَ هُمُ الْعَادُونَ»:«(رستگارند) عورت خود را حفظ می کنند مگر از همسران یا کنیزان خود که در این صورت آنها را ملامتی نیست پس اشخاصی که غیر از این (دو راه) را دنبال کنند، متجاوز هستند».(مؤمنون/: 5 – 7)

در این آیه الله متعال دو راه را برای تخلیه شهوت بیان می کند:

اول: از طریق ازدواج و عمل زناشویی.

دوم: از طریق گرفتن کنیز.

اما اگر کسی غیر از این دو راه شهوتش را تخلیه کند متجاوز قرار می گیرد.

بنابراین استمناء یا خود ارضایی خارج از این دو راهی است که الله متعال معرفی کرده است و کسی که خود ارضایی می کند در حقیقت به تعبیر قرآن متجاوز است.

به همین جهت علما از این آیه حکم حرام بودن استمناء و خود ارضایی را گرفته اند.

نتیجه گیری

با وجود این که نص صریحی برای حرام بودن خود ارضایی وجود ندارد اما هیچ یک از علما بر جواز این عمل فتوا نداده اند بلکه همه این عمل را زشت و ناپسند می دانند به این ترتیب قول صحیح در مورد خود ارضایی این است که این عمل حرام است.

حال اگر کسی شهوت بر او غلبه کند چه کاری باید انجام دهد؟

اولین راه حل ازدواج است.

اما اگر شخصی بنا به دلایلی توانایی ازدواج را ندارد، روزه بگیرد.

رسول الله صلی الله علیه و سلم در حدیثی خطاب به جوانانی که در چنین وضعیتی قرار می گیرند می فرماید : «یَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْکُمُ الْبَاءَةَ فَلْیَتَزَوَّجْ؛ فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ، وَمَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ فَعَلَیْهِ بِالصَّوْمِ فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ» (متفق علیه): (ای جوانان هر کسی از شما که توان ازدواج دارد باید ازدواج کند؛ زیرا ازدواج حفاظت کننده ی چشم و عورت انسان است، و کسی توان ازدواج ندارد روزه بگیرد؛ زیرا روزه شهوت را کنترل می کند).

رسول الله صلی الله علیه و سلم در این حدیث به کسی که شهوت بر او غلبه کرده است دو راه پیشنهاد می کند:

1 –اگر توانایی ازدواج کردن را دارد پس ازدواج کند.

2 – اگر توانایی ازدواج کردن را ندارد، روزه بگیرد.

توضیح: روزه راه های نفوذ شیطان بر انسان را ضعیف می کند به همین خاطر رسول الله در صورت نداشتن توانایی ازدواج، گرفتن روزه را پیشنهاد کردند.

نکته: رسول الله صلی الله علیه و سلم استمناء را با وجود آسان بودن آن برای افراد جهت ارضا و یا کنترل غریزه ی جنسی ذکر نکرد و فقط بر ازدواج و روزه گرفتن اکتفا کرد که این نشان دهنده ی عدم جواز استمناء یا خود ارضایی است.

جوانان عزیز

همه ی ما موظف هستیم خود را به آداب و اخلاق اسلامی آراسته کنیم و با ازدواج خود را پاک نگه داریم و از عفت خویش حفاظت کنیم حتی اگر شده پول قرض کنیم و ازدواج کنیم تا خدای نکرده آلوده نشویم و مطمئن باشیم که خداوند متعال اسباب ادای قرض را برای ما فراهم می کند. زیرا ازدواج عمل صالحی است که جوان مسلمان برای حفظ خود و از این که به گناه آلوده نشود انجام می دهد و قطعاً خداوند او را کمک می کند.

چنانچه رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید: «ثَلَاثَةٌ حَقٌّ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ عَوْنُهُمْ: ... وَالنَّاکِحُ الَّذِی یُرِیدُ الْعَفَافَ...». (سنن ترمذی/ ش:1655 و سنن نسائی/ ش: 3218)

سه گروه هستند که الله متعال حتماً آنها را یاری می کند: یکی از آن سه گروه کسی است که می خواهد عفت و پاکی را با ازدواج حفظ کند.

قطعنا رسول الله دروغ نمی گوید و چیزی از پیش خود نمی گوید وقتی رسول الله می گوید الله متعال به کسی که قصد ازدواج دارد، کمک می کند شک نکنید که الله متعال به او کمک خواهد کرد فقط لازمه اش این است که وسوسه های شیطانی را کنار بگذاریم و با توکل و اعتماد به وعده ی الله برای حفظ عفت و پاکدامنی خود ازدواج کنیم.

سخن پایانی

خود ارضایی از نظر اسلام و شریعت، عملی زشت و حرام  است و از نظر پزشکی هم ثابت شده است که خود ارضایی ضررهای جسمی و روحی فراوانی دارد تا جایی که برخی از پزشکان در مورد خود ارضایی و استمناء کتاب ها نوشته و آسیب و عوارض این عمل را بیان کردند. بنابراین لازم است از این کار دوری و آن را کاملاً ترک کرد.

نظرات 1 + ارسال نظر
davood چهارشنبه 11 اردیبهشت 1398 ساعت 09:03 http://razmjo.blog.ir

http://razmjo.blog.ir
سلام بر شما
خیلی خوبه که وبلاگهایی این چنین هستند که با انتقال تجربه هاشون باعث میشن دیگران راحت تر و سریعتر این عادت رو ترک کنند. خوشحال میشم تبادل لینک کنیم

علیک سلام و رحمة الله
جهت تبادل هماهنگ کنید
از نظر ما مشکلی ندارد
با تشکر از شما دوست گرامی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد