چند همسری

مساله چند همسری یک قانون است که با نوع ضرورت طبیعی اجرا می شود، به طوری که اگر کسی با این قانون مخالفت کند دچار مشکلات و گرفتاری های بسیاری خواهد شد.

به عنوان مثال: در برخی از کشورها چون: آلمان و انگلیس و ... جمعیت زنان بیش از مردان است که این رشد جمعیت زنان عوامل زیادی دارد که از جمله آنها می توان به جنگ های جهانی و کشته شدن هزاران سرباز مرد اشاره کرد. خوب در چنین شرایطی و با کم شدن جمعیت مردان، جامعه با زنان بی همسر و بدون سرپرست روبرو می شود و این سبب به وجود آمدن مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی می شود و یکی از مهمترین عوامل گسترش فحشاء پس از جنگ های جهانی همین مساله بود که زنان برای رفع نیازهای جنسی خود دچار انحراف شدند.

در چنین شرایطی اسلام بحث چند همسری را به شرط رعایت عدالت پیشنهاد می کند و جامعه را از انحراف اخلاقی و فساد و تباهی نجات می دهد.  

جالب است بدانید که قانون چند همسری پیش از اسلام هم بوده و با آمدن اسلام این قانون اصلاح شد و آن را براساس ضرورت های طبیعی پیشنهاد داده است.

طبری در تفسیر «جامع البیان» می گوید: «کان الرجل فی الجاهلیة یتزوج العشرة»: (پیش از اسلام یک مرد با ده زن ازدواج می کرد).

فخرالدین رازی در «تفسیر مفاتیح الغیب» می گوید: «روی ان غیلان، اسلم و تحته عشرة نسوة فقال رسول الله -صلی الله علیه و آله و سلم- امسک اربعا و فارق باقیهن»: (مردی به نام غیلان اسلام آورد در حالی که ده زن داشت. پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: چهار زن را نگهدار و از باقی آنها جدا شو).

به این ترتیب با آمدن اسلام قانون چند همسری با شرایطی ویژه اصلاح و محدود شد و در قرآن می خوانیم: «فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً» (نساء/ 3): (اگر می ترسید که نتوانید میان زنان دادگری را مراعات دارید، به یک زن اکتفاء کنید)

و در همین سوره، آیه:129 دوباره تأکید می کند: «فَلاَ تَمِیلُواْ کُلَّ الْمَیْلِ فَتَذَرُوهَا کَالْمُعَلَّقَةِ»: «(به یکی از زن ها) چندان متمایل نشوید که دیگری را بلا تکلیف بگذارید».

اگر اسلام مساله ی چند همسری را جایز قرار داده است برای آن هم شرایطی قرار داده است دقیقا برخلاف جامعه غرب که در بحث چند همسری فقط لذت بردن و شهوت رانی را مد نظر قرار داده اند.

به این ترتیب اگر چند همسری با توجه به رعایت شرایط و قوانینی که اسلام بیان کرده است صورت گیرد، امری پسندیده است و جامعه را از مشکلات بزرگی نجات می دهد.

خواننده گرامی!

مسأله تعدد زوجات یکى از احکام بسیار بااهمیت و ارزشمند از نظر اجتماعى و نظام خانوادگى دراسلام و در بحث نکاح است و از طرفی مساله ی چند همسری به عنوان یکی از مسائل جنجال برانگیز در مورد اسلام، قرار گرفته است که عده ای نا آگاه و گاه مغرض آن را دستاویز دشمنی با اسلام قرار داده و این موضوع را نقص برای اسلام و ظلم در حق زن می دانند.

برخی هم مساله ی چند همسری را از بدعت های اسلام دانسته و این دین و پیامبرش را به هواپرستی و بی عدالتی محکوم می نمایند.

این در حالی است که پدیده چند همسری یا تعدد زوجات را بسیاری از ملل پذیرفته اند.

گوستاو لبون تاریخ نویس اروپایی در کتابش «تاریخ تمدن» می نویسد: (در اروپا هیچ یک از رسوم مشرق به قدر تعدد زوجات بد معرفی نشده است و درباره هیچ رسمی هم این قدر نظر اروپا به خطا نرفته است).

همان طور که گفته شد اجازه چند همسری به مرد قرن‌ها قبل از اسلام در بین بسیاری از اقوام و جوامع رایج بوده و دارای قاعده و حساب و کتابی هم نبوده است اما کار بسیار ارزشمندی که اسلام انجام داد این بود که این قانون را تحت نظام و ضوابطی قرار داد تا حقوق زنان پایمال نشود و از سوء استفاده‌ برخی مردان جلوگیری ‌شود.

اسلام در مورد تعدد زوجات، هم مصالح اجتماع را در نظر گرفته است و هم مصالح افراد را و در نظر گرفتن چنین مصالحی همان طور که در ابتدا گفته شد تحت شرایط خاصی باید انجام می گرفت.

حال اگر مردانی به این بهانه و بدون در نظر گرفتن شرایط و قوانین چند همسری صرفاً برای خوش گذرانی ازدواج مجدد می کنند و سبب ایجاد گرفتاری ها و اختلافات خانوادگی می‌گردند؛ باید عوارض منفی این اقدام را در تصمیم غیر منطقی مردان جستجو کرد نه در قرآن و سنت و دستورات اسلام!!!

بنابراین تنها تکیه کردن بر «تک همسری» باعث مى‏شود تعدادى از زنان تا آخر عمر از نعمت ازدواج محروم بمانند و این ظلمى ‏فاحش درحق آنان است.

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
najva چهارشنبه 26 اسفند 1394 ساعت 16:04 http://greennajva@gmail.com

با عرض سلام و ادب . اولا من واقعا متاسفم واس استدلال اون بخشی که گفتید وقتی تعداد خانم ها زیاد بود و اقایون کم چند همسری برای مردان جامعه رو از فساد نجات می ده . اگه اینجوره پس اگه زنا کمتر از مردا بودن زنا مجازند چندتا شوهر داشته باشن . این استدلال که مسخره بود . دوما زنا انقد شهوت بهشون غالب نیست که جامعه رو به فحشا بکشن . هر جا فحشا بوده از روحیه تنوع طلب مردان سرچشمه گرفته . سوما مردی اگر مرده و قصد حمایت داره امروزه سازمان های زیادی هستن که می تونه از طریقشون حتی بدون شناخته شدن به خانواده های بی سرپرست کمک و حمایت برسونه . بهتره بجای ترویج چند همسری به پایبندی به اخلاق مردمو دعوت کنید و فرهنگ سازی به تربیت زنان محدود نشه . در قران هم اول به مرد گفته پاکدامن باش و چشمت رو از حرام حفظ کن . تا وقتی علما خودشون جهت گیری جنسیتی دارند و جنس زن رو محرک می دونن و مرد رو عاجز از کنترل خودش پس از این ناراحت نشن که زنا اخلاق و انسانیتو تو منابعی غیر از منابع دینی و بومی خودشون جست و جو کنن . ما زنا واقعا از افکار سرکش و سلطه طلبی مردان که حتی روی قوانین دینیمون هم سایه انداخته دیگه خسته شدبم . دین زدگی زنان جامعه رو به فساد می کشه نه هوسشون . اینکه در دین مرد از 72 دولت ازاده و زن باید برای حفظ جامعه در پستو ها پنهان شه یا با چادر سرتاپا مشکی در جامعه ظاهر شه اینجاست که زن در پی احقاق حق خودش تا این حد از ازادی رو می طلبه که حتی حدود اخلاقی هم زیر پا بذاره . اگر اسلام مردان رو تا اندازه زنان به محدودیت می کشید میدید که هیچ مرد مومنی در جامعه باقی نمی موند . اسلام در پی اصلاح اومد اما باز هم مغرضانه یا غیر مغرضانه قوانینی که باید به مرور زمان اصلاح می شد به منافع مردان بیشتر از زنان بها داد . پس بهتره واقعیت ها رو ببینید و در پی اصلاح مردان باشید نه سیراب کردن عطش های تموم نشدنیشون . شرمنده از صراحتم .

علیک سلام.
خواهر گرامی!
اسلام مساله ی تعدد زوجات را واجب قرار نداده است که هر مردی باید چند همسر داشته باشد. همان طور که گفتم برخی ضرورت ها به وجود می آید که ناچارا برای کنترل جامعه این قانون اجرا می شود.
معمولا جمعیت آقایان نسبت به خانم ها کم تر است چون آقایان بیشتر در معرض آسیب و از بین رفتن هستند تا خانم ها! و این به این معنا نیست که بگیم اگر جمعیت خانم ها کم شد آنها چند شوهر می توانند بگیرند چون این مساله آسیب هایی دارد که در پست های بعد به آن می پردازم.
بنده فقط به این قسمت از نظرتون اکتفا می کنم چون بقیه نظرات شما برگرفته شده از احساسات و گمان بد شما نسبت به دین. اگر مردی احکام و دستورات شرع را به خوبی اجرا نمی کند دلیل نمی شود که دین و اسلام مشکل دارد. اسلام قوانین را بیان کرده است تا بشر به سختی و مشکل برنخورد.
اسلام به منافع هرکسی بها و اهمیت داده است اما برخی منافع اشخاص را زیر پامی گذارند.
حال سوال من از شما این است: اگر مردی بخواهد به قول شما پاکدامن باشد و چشمش را از حرام حفظ کند و با تنها با یک همسر ازضا نمی شود، در این صورت تکلیف این مرد چیست؟ ازدواج مجدد کند و از راه قانونی و شرعی و پاکزه خودش را حفاظت کند یا با خیانت به همسرش و با روابط نا مشروع و انجام زنا خودش را سیر کند؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد