تیمم به جای غسل

سوال: من دانشجو هستم و هر هفته تهران میرم. اگر مثلا توی راه ناپاک بشم چطور باید غسل کنم؟ چون نه تهران خونه دارم که برم حمام و همچنین از صبح که برسم تا شب کلاس دارم و شبش باز دوباره باید برگردم اصلا وقت نمیشه و همچنین گفتم جایی هم نیست. اگه تیمم کنم بجای غسل با آب و نمازها را بخونم درسته؟ تا موقعی که به خانه برگردم.
جواب: تیمم در دو صورت جایز است:
1- در وقت نبود آب
2- در صورت وجود خطر و بروز بیماری یا زیاد شدن آن بر اثر استفاده از آب
توضیح: تیمم زمانی جایز و قائم مقام غسل و وضو قرار می گیرد که آب نباشد اما با وجود آب تیمم صحیح نیست مگر این که با استفاده از آب به بیمار شدن یقین داشته باشد یا پزشک و طبیب متخصص چنین نظری بدهد که در این صورت با وجود آب می تواند تیمم کند.
اما مواردی را که در سوال مطرح کردید عذر شرعی محسوب نمی شوند چون آب وجود دارد و با وجود امکاناتی چون حمام های عمومی و استخر می توانید غسل کنید.


والله اعلم و بالله التوفیق


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد